The perfect storm

0

Alleen als adviseur en belangenbehartiger kan de tussenpersoon van de toekomst overleven. Dat is mijn stellige mening van een van de grootste serviceproviders in Nederland. De tussenpersoon als doorgeefloket heeft zijn beste tijd gehad.

De tussenpersoon anno 2012 lijkt terechtgekomen in een ‘perfect storm’ waarin van verschillende kanten van alles op hem af komt. Het provisieverbod, om te beginnen, waardoor zijn inkomsten flink onder druk staan. Daarnaast spelen de eisen voor scholing, het adequate vastleggen van het adviestraject en transparantie over de beloning een grote rol.  Ook zijn klanten kritischer geworden.  Zij vragen zich af wat een tussenpersoon eigenlijk voor hen doet en kunnen ook zelf vergelijken en afsluiten. Ten slotte valt er minder te verwachten van de verzekeraars. Die verkeren zelf in zwaar weer.

Andere rol, ander ondernemerschap

De impact van die ontwikkelingen op de bedrijfsvoering van de tussenpersoon is enorm. Hij kan daarom niet meer wegkijken, maar moet reageren en iets doen. Om te beginnen beseffen dat zijn rol verandert en dat dat een ander soort ondernemerschap vraagt, waarin de relatie met de klant centraal staat.  Die klant wil heel simpel dat jij zijn belangen behartigt. Veel tussenpersonen zijn nog gewend aan een traditionele bedrijfsvoering: weinig contact met klanten en veel administratie. Maar in die administratie zit heel veel tijd en mankracht. Mijn advies is: bespaar op de administratie, zowel in tijd als in kosten en focus op commerciële activiteiten. Zoek actief contact met je klant, check zijn portefeuille periodiek, ga na wat hij nodig heeft, vergelijk producten op prijs en kwaliteit, adviseer hem de oplossing die het beste bij hem past en zorg voor een uitstekende after sales. Dan toon je je toegevoegde waarde aan. En dat zal uiteindelijk je rendement verhogen.

Meer dan administratie

Hoe kunnen wij als serviceprovider helpen de focus op het commerciële ondernemerschap te krijgen? Allereerst realiseer je tijdwinst vanwege de sterk geautomatiseerde administratie. Polissen wijzigingen, mutaties, prolongaties, je bent er zo mee klaar op ons extranet. Maar het gaat juist om veel meer dan de administratie. Wie zich wil profileren als adviseur moet snel een overzicht hebben van verschillende aanbieders. Werk je zonder serviceprovider dan moet je steeds van het ene naar het andere extranet. Bij Nedasco krijg je dat overzicht met één druk op de knop. Alle informatie van de relevante verzekeraars en honderden producten staan overzichtelijk online gegroepeerd, dus nooit meer zoeken. Ook van je klant kun je alle relevante gegevens in een oogopslag bekijken. Belangrijk is verder dat je je kunt opstellen als architect van verzekeringsoplossingen, omdat je online gemakkelijk producten van verschillende verzekeraars met elkaar kunt combineren, vergelijken en sluiten. Voor 80% van je klanten heb je dan geheel geautomatiseerd een uitstekende oplossing. Bij meerdere polissen mag je bovendien pakketkorting bieden, ook al zijn die niet ondergebracht bij één verzekeraar.

Maatwerkoffertes

Ook als het modulaire maatwerk nog geen perfecte oplossing biedt voor de klant, kun je terecht bij Nedasco. Bij onze Inkomendesk zitten specialisten met wie je kunt sparren en die je helpen nog specifiekere oplossingen te vinden. Het gaat dan echt om fine tunen. Ook bij de medewerkers van onze Bedrijvendesk kun je aankloppen met elke vraag over bedrijfsmatige verzekeringen. Of het nu gaat om een heel specifieke situatie bij een DGA of om een groot bedrijf met meer dan 1.000 man personeel. Er zit bij hier zoveel deskundigheid dat je altijd een maatwerkofferte kunt leveren, waar je klant echt mee geholpen is. Door met ons samen te werken heb je verzekeraars straks helemaal niet meer nodig.

Auteur: Tim Schoonbergen, directeur Nedasco

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.