Munt heeft beste reputatie op social media

0

Munt Hypotheken heeft de ‘MWM2 Social Reputatie Index 2017’ gewonnen binnen de branche hypotheekverstrekkers: een prijs voor de beste reputatie op sociale media.

Marktonderzoeksbureau MWM2 meet over een periode van een jaar de impact van relevante berichtgeving op sociale media op de reputatie van merken. De ‘MWM2 Social Reputatie Index’ is een schaal die varieert van een score van -100 (negatieve sociale reputatie) tot +100 (positieve sociale reputatie) en wordt bepaald door het sentiment van de berichtgeving op sociale media te meten, maal de factoren volume en bereik. Berichten op belangrijke fora of sociale media met een groot bereik krijgen een grotere wegingsfactor dan berichten met een gering bereik.

In het onderzoek zijn vijf belangrijke Nederlandse hypotheekverstrekkers (te weten: Rabobank, ABN Amro, ING, Aegon en Munt Hypotheken) meegenomen.

Met een score van +27,5 komt Munt als winnaar uit de bus, gevolgd door Aegon en ING met een respectievelijke score van +14,5 en +13,5. “De positieve score van Munt wordt voornamelijk bepaald door de positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden”, aldus Aniek Schmal van MWM2. Ook de snelle afhandeling van de hypotheekaanvragen wordt bij de hypotheekverstrekker geroemd.

“Munt Hypotheken scoort wel lager op volume dan haar concurrenten, maar wordt wel veel genoemd op belangrijke en invloedrijke fora zoals ‘Tweakers’ en het ‘Hypotheken Forum’. Daarbij zijn maar liefst 84% van de berichten over deze hypotheekverstrekker positief.”

Andere hypotheekverstrekkers

Na de score van +27,5 van Munt Hypotheken, volgt Aegon op een tweede plaats met +14,5. “Aegon kent een overall negatief sentiment van 42% ten opzichte van 27% positief. De positieve berichtgeving is echter met name te vinden op invloedrijke en veel gelezen fora en reviewsites”, aldus Schmal.

ING, ABN Amro en Rabobank worden het vaakst besproken op sociale media. De berichtgeving over Rabobank en ABN Amro is echter overwegend negatief op de belangrijke fora en reviewsites, waardoor beide hypotheekverstrekkers een score behalen van -7,7 (Rabobank) en -16,8 (ABN Amro).

“Op sociale media worden beide hypotheekverstrekkers vooral negatief beoordeeld op onderwerpen als de rente en de hypotheekvoorwaarden. Rabobank wordt wel positief beoordeeld op de snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag, terwijl ABN Amro goed beoordeeld werd op de kosten van een adviesgesprek”, aldus Schmal.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.