Maak 2019 gemakkelijk, maak geld leuk

0

Voor financiële dienstverleners draait het in 2019 om vertrouwen, gemak en betere marketing. Drie onderwerpen die volledig met elkaar zijn verweven.

Consumenten leiden hun leven steeds meer digitaal en financiële marketeers moeten hierop aansluiten. In 2018 brachten klanten gemiddeld twee volle dagen door op de bank-app. Ze brachten slechts twee uur door op het bankfiliaal. De toekomst wordt steeds meer Mobile First. Klanten verwachten persoonlijke service op afstand, bijvoorbeeld via chat of WhatsApp.

Dat vraagt een andere aanpak van het klantbeleid én het vraagt meer en betere marketing. Wat zijn de échte behoeften van consumenten? En hoe sluit u daarop aan? De partij die wint, is de partij die de crisis van het consumentenvertrouwen, de immer groeiende macht van big data én de snelle veranderingen in de gedragseconomie het best op waarde weet te schatten.

Meer gemak

Digitaal betekent ook gemak. Laat de consument niet zoeken naar informatie, maar lever deze proactief. Toon na elke transactie een actueel financieel profiel met gepersonaliseerde budgettaire scenario’s. Of kom als bankorganisatie in het middelpunt van het leven van de consument te staan door andere inzichten dan alleen financiële te delen. Iedereen is met geld bezig. Niemand is met financiële dienstverleners bezig. Daar ligt dus een kans. Kom in 2019 met een propositie die triggert én eenvoudig is.

Maar pas op. De klant is niet gek – ook niet in 2019. Financiële dienstverlening blijft een nutsvoorziening: belangrijk voor ‘het gehele welzijn van het volk’. De waarde ervan voel je pas als je het niet hebt. Dat de bank-app werkt, vindt niemand bijzonder. Mensen raken pas betrokken als de app een keer niet werkt. Ofwel: geïrriteerd. Verwachtingsmanagement speelt dus een cruciale rol.

Vertrouwen managen

Vertrouwen wint u in 2019 niet met advertenties. Steeds meer reclamegeld gaat naar contentmarketing, influencer marketing, doorverwijzingspartnerships en andere methoden die zijn ontworpen om werkelijke waarde voor het publiek te leveren.

Bied in 2019 dus gemak. Het liefst digitaal gemak. Zorg dat u er bent voor de klant, nog voordat hij u nodig heeft. Maak geld leuk. Dan wordt het voor u ook een leuk jaar.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

René Teuwen

René Teuwen is interim-manager en marketing effectiveness consultant.