7 inzichten over een digital marketingbureau

0

Digital marketing is voor veel bedrijven een groeimotor. Een groeimotor in termen van meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid. Er worden campagnes gestart in Google Ads, content artikelen geschreven, berichten op social media geplaatst (want mijn concurrentie doet dit ook) en wellicht af en toe aan social media adverteren gedaan. “Toch zien wij nog te vaak dat het niet lekker loopt met digital marketing. Dat er te veel geld wordt verspild en dat de inzet aan digitale marketing geen rendement oplevert.” Aan het woord is Stefano Golia (34) Owner / Managing Director van Team Nijhuis, Digital marketing experts uit Borne.

Stefano Golia is van mening dat elk bedrijf (groot en klein) baat heeft bij digital marketing en en stelt voor dat ieder bedrijf de switch maakt. Vooruit kijken is lastig voor veel bedrijven, ze kijken vooral naar de cijfers achteraf. Maar, wat betekenen die cijfers van afgelopen maand nou voor de aankomende maanden?

“Als het je niet zelf lukt als ondernemer, wat logisch is want als ondernemer ben je ondernemer en heb je meer verstand van de producten en de handel, is dat niet erg, maar zoek er dan een professional bij die je hierbij kan helpen.”

Belangrijke inzichten in dit artikel

  1. Elk bedrijf heeft baat bij digital marketing
  2. Te weinig inzicht zorgt voor verkeerde beslissingen
  3. Bereken altijd wat een lead of klant mag kosten
  4. Jouw investering moet altijd rendement opleveren
  5. Stop of wijzig dat wat niet werkt voor jouw bedrijf
  6. Maak jouw inzet meetbaar door tooling als Google Analytics te gebruiken
  7. Hulp van een digital marketingbureau betaalt zich uit de meeropbrengst

Elk bedrijf heeft baat bij de inzet van digital marketing

Groeien betekent meer leads, meer omzet en meer naamsbekendheid. “Voor ons betekent groeien ook het behoud van een bestaande markt en het behoud van jouw merk & imago”, aldus Stefano.

Merken als Pepsi Cola, Coca Cola of McDonald’s zijn wereldwijd bekend en staan enorm sterk in de markt. Toch maken ook zij flink gebruik van digital marketing. Denk aan de reclamespotjes dat je nu ook gezond kunt ontbijten bij de McDonald’s of dat je salades kunt bestellen. “Dat ze op deze ‘groene’ tour zijn heeft veel effect op hun imago, blijft digitale marketing altijd belangrijk.”

Veel bedrijven zetten digital marketing zelf in. Binnen het marketing team is er vaak één expert verantwoordelijk voor zoekmachine adverteren, zoekmachine optimalisatie, social media beheer en noem het maar op. Digital marketing is een tijdrovende klus waarbij de ontwikkelingen snel gaan, ontwikkelingen die je snel kunt missen.

Digital marketing is hierbij het hulpmiddel om te gebruiken. Dit hoeft in eerste instantie niet eens heel groot opgezet te zijn, maar vooral heel doelgericht. Hierdoor haal je al heel snel rendement uit je onderneming. “Wij beginnen vaak bij met het adverteren op Google. Als ondernemer weet je wat je er in stopt en er komt ook heel snel iets voor terug. Je kunt het bij wijze van spreken vandaag installeren en morgen heb je rendement. En met dat rendement kun je weer in jezelf gaan investeren door het bijvoorbeeld breder te trekken.”

Het voordeel van samenwerken met een digital marketing bureau is dat zij precies weten welke vragen ze moeten stellen om erachter te komen wat voor jouw bedrijf belangrijk is. Dit gaat verder dan alleen adverteren binnen Google Ads, als bedrijf moet je aan het hele plaatje denken.

Wat is de goede boodschap op het juiste moment voor de juiste doelgroep? Wie zijn jouw concurrenten en wat doen zij? Wat onderscheidt jouw bedrijf van de rest?

Te weinig inzicht

Met twaalf jaar ervaring in de accountancy wereld weet Stefano Golia alles van cijfers en gezonde bedrijfsvoering. Iedere onderneming heeft de wens heeft om te groeien op een gezonde manier.

“Toch merk ik dat veel bedrijven te weinig inzicht hebben in de toevoeging die digital marketing kan hebben voor hen.”

Wie wil groeien als bedrijf, kan niet om de inzet van digitale marketing heen. Maar hoe pak je dit aan? Veel bedrijven weten niet wat een nieuwe klant bijdraagt aan de omzet. Als je de orderwaarde niet weet, hoe kun je dan jouw digital marketing budget bepalen?

Stel jezelf vragen als;

  • Wat is mijn doel van de inzet van (digital) marketing?
  • Hoeveel omzet wil ik eruit halen?
  • Hoeveel is bij mij de gemiddelde orderwaarde?
  • Hoelang blijft een klant en hoe vaak plaatst hij een repeat order of verlengt hij een contract met jouw bedrijf, oftewel wat is de customer lifetime value?

Door deze vragen te beantwoorden, kun je bepalen hoeveel een lead mag kosten. Deze vragen worden door veel bedrijven overigens vergeten. Dit is dan ook de meest gemaakte fout binnen digital marketing.

Veel bedrijven worstelen met een goede inzet van digital marketing. Vaak worden de volgende fouten gemaakt.

#1 Zet digital marketing in voor klanten, niet voor jezelf
Jij wilt groeien dat is het doel van digitale marketing. Maar zet het in met het oog op jouw klanten. Wees aanwezig op de kanalen die relevant voor jouw klanten zijn, met relevante content die hen helpt. Door in alle fases van de klantreis aanwezig te zijn en jouw digitale marketing rondom jouw klanten te centreren, behaal je veel betere resultaten.

#2 Bereken jouw klantwaarde
De meest gemaakte fout binnen bedrijven is het niet goed berekenen van de klantwaarde. Heb je de gemiddelde orderwaarde en hoe vaak een klant bij jou besteld goed in beeld? Door inzichtelijk te hebben wat een klant jou oplevert aan orderwaarde kun je berekenen hoeveel een lead je mag kosten. Je krijgt immers aanvragen binnen. Van die aanvragen gaat een percentage met jou de samenwerking aan en zal omzet voor jouw bedrijf betekenen. Door deze gegevens inzichtelijk te hebben zal je nooit teveel uitgeven met te weinig rendement.

#3 Doelen worden niet of niet goed gemeten
Binnen Team Nijhuis horen wij een uitspraak vaak, waarvan wij kippenvel krijgen “We gooien altijd vijftig procent van ons marketingbudget weg. Dit is puur omdat we niet honderd procent dicht kunnen meten wat wel en niet werkt.”

Veel bedrijven gaan daardoor de mist in. Ze zeggen direct dat digital marketing niet uit kan en niet genoeg oplevert. Meten is weten met digital marketing. Door gebruik te maken van Google Analytics en aan de slag te gaan met KPI’s en dashboarding heb je altijd inzichtelijk wat jouw inzet jou oplevert.

Elk bedrijf heeft baat bij de inzet van digital marketing

Een goed digital marketingbureau weet alles van deze tooling en heeft vaak een goede samenwerking met partners.

Vergeet niet dat je binnenkomende telefoontjes ook perfect kunt bijhouden. Met calltracking zie je precies wie gebeld heeft, uit welke digitale marketing campagne deze afkomstig is en hoe goed de telefoon beantwoord wordt. Weten wat er via alle inzet binnenkomt en hoeveel dat kost, tegenover alle baten die eruit komen.

#4 Ga niet door met dat wat niet loopt
De resultaten uit je inzet van digitale marketing lopen soms terug. Dit kan gebeuren en beïnvloed worden door bijvoorbeeld seizoensveranderingen. Houd deze teruglopende resultaten goed in de gaten. Toch ligt hierin menig falen verscholen. Wellicht werk je al jaren met je huidige bureau en is er nooit een duidelijk definitie van succes gedefinieerd. Zijn deze resultaatverwachtingen bijgesteld naarmate jullie samenwerking vordert en de markt verandert? Een goede samenwerking begint in ieder geval bij verwachtingsmanagement over de resultaten. Deze dingen gaan niet standaard mis, maar we zien het helaas wel veel mis gaan. Te veel, terwijl dat niet nodig is.

“Veel bedrijven kloppen bij ons bureau aan met een onderbuikgevoel. Een onderbuikgevoel dat er ‘iets’ niet meer helemaal klopt. Vaak is dit onderbuikgevoel hartstikke kloppend en is het jammer dat ze er zolang mee hebben gewacht om dit uit te spreken. Digitale marketing is een investering die zichzelf, als je het goed doet, weer moet terugverdienen. Hetzelfde geldt voor een samenwerking met een marketingbureau.”

#5 Houd rekening met groei
Kun je het operationeel aan om te groeien? Als je met behulp van digitale marketing 10% meer leads binnenhaalt, heb je dan genoeg sales om de opvolging snel én goed af te handelen? Of blijven de leads te lang liggen en gaat je scoringspercentage naar beneden? Zorg ervoor dat je weet hoeveel je kunt groeien en houdt dit door middel van monitoring goed in de gaten. Ook voor de samenwerking tussen Sales en Marketing is dergelijk inzicht onmisbaar!

Advies van een professional

Elk bedrijf heeft baat bij goede inzet van digital marketing. Er zijn veel marketingbureaus die mooie beloften maken maar deze niet nakomen. Met de juiste aanpak heeft digital marketing voor elk bedrijf toegevoegde waarde. Met de gratis Quickscan brengt Team Nijhuis kansen en verbeterpunten in kaart voor elk bedrijf. Een gratis nulmeting van je huidige situatie. Zodra je deze in kaart hebt, kun je ontdekken waar je naartoe kunt groeien.

“Wil je het zelf doen? Stel jezelf dan de goede vragen. Is alles overzichtelijk? Hoe zijn de conversiepercentages van je lopende campagnes? Wat kun je eventueel  doen om de omzet te laten toenemen en om de kosten te drukken? Wees kritisch, dat is het beste advies. dat ik je vanuit mijn professionele carrière kan geven”, aldus Stefano Golia.

Door een goede samenwerking aan te gaan met de juiste bedrijven kun je geld besparen. En wat een belangrijke vraag is; wil je je eigen marketingafdeling intern beheren of is het echt beter om dit uit te besteden aan een extern bureau. Het vinden van een marketeer die diep inhoudelijk echt genoeg kennis heeft is lastig. Vind mensen die eerlijk zijn en ook eerlijk zeggen dat ze ergens te weinig van af weten. Alleen op deze manier kun je groeien met digitale marketing!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Partnernieuws

Bovenstaande tekst is geschreven door één van onze (kennis)partners. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder.