‘Verzekeraars moeten data-gedreven aanpak omarmen’

0

Verzekeraars vinden de inzet van data om risico’s goed te begrijpen, te beprijzen en te beheren, steeds belangrijker. Volgens het Capgemini Research Institute gebruikt inmiddels 40% van de verzekeraars data om nieuwe markten te betreden, terwijl 43% zijn risicoalgoritmes heeft gemoderniseerd en geüpgraded.

Dit blijkt uit een nieuw rapport dat vandaag is gepubliceerd door Capgemini. “Verzekeraars met niet-traditionele, real-time databronnen zoals telematica, wearables en social media data zullen in staat zijn om te voldoen aan de stijgende verwachtingen van klanten op het gebied van gemak, advies op maat en dynamische prijzen, en kunnen concurreren met InsurTech-bedrijven die toegang hebben tot gepersonaliseerde inzichten”, aldus het ICT-consultancybedrijf.

Verzekeringsorganisaties die dit onder de knie hebben, worden door Capgemini ‘Insurance Data Masters’ genoemd. Meer dan 90% van hen rapporteert hogere premies, een verbeterde combined ratio en sterkere net promoter-scores in vergelijking met slechts de helft van hun sectorgenoten. Deze organisaties vertonen drie belangrijke verschillen met de rest: 92% heeft een gecentraliseerde governance, 62% heeft samenwerkingsverbanden met InsurTechs en 97% heeft open application programming interfaces (API’s) gecreëerd om externe partijen toegang te geven tot hun data.

“Het is voor traditionele verzekeraars steeds moeilijker geworden om te concurreren met InsurTech-bedrijven,” zegt Seth Rachlin, Global Insurance Industry Leader bij Capgemini. “Deze organisaties kunnen alleen concurreren door een data-gedreven aanpak te omarmen om marktaandeel te winnen, belangrijke ratio’s te verbeteren en superieure risico-intelligentie te genereren.”

Nieuwe markten betreden

Uit het rapport blijkt dat verzekeringsmaatschappijen data gebruiken om 1) nieuwe oplossingen te ontwikkelen, 2) diensten met toegevoegde waarde te creëren om klanten aan zich te binden, en 3) unieke inzichten in risico’s en de prijsstelling daarvan mogelijk te maken.

Hierdoor betreedt meer dan 40% van de verzekeraars nieuwe markten, verschuift het accent van bescherming naar preventie en herziet het de actuariële aannames. Daarnaast gebruikt 43% van hen real-time data om actuariële modellen te updaten, terwijl ongeveer een derde van de verzekeraars data kan gebruiken om nieuwe risico’s te modelleren.

Veel verzekeraars doen ook gerichte investeringen in data, zoals moderne risico-algoritmes die gegevens snel visualiseren op het beslissingsmoment en een grote verscheidenheid aan gegevensbronnen opnemen. Ongeveer 43% van de verzekeraars heeft in de afgelopen twee jaar zijn risicoalgoritmen gemoderniseerd en geüpgraded. Als gevolg daarvan kon ongeveer 39% van de verzekeraars hun risicoselectie en prijsstelling omschrijven als op feiten gebaseerd en data-gestuurd.

Bovendien heeft 61% van deze grote verzekeraars mainstream adoptie verworven of transformationele voordelen geplukt van hun data-initiatieven, vergeleken met slechts 16% van de kleine verzekeraars. Een belangrijke reden voor dit verschil zou kunnen zijn dat kleinere bedrijven te weinig investeren in technologische modernisering, waarbij kleinere verzekeraars vaker dan grote verzekeraars te maken hebben met legacy-systemen en een monolithische architectuur.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.