Figlo Planning: investeren in softwarekennis betaalt zich uit

0

Met de introductie van Figlo Planning eind december zet Figlo opnieuw hun financieel advies-applicatie in de markt. Figlo Planning is net als het in 2017 gelanceerde Figlo Hypotheken een op zichzelf staande adviesapplicatie. Afhankelijk van de vraag vanuit de markt sluit de softwareontwikkelaar niet uit dat er op termijn meer deeladvies-applicaties bijkomen.

Met de deeladvies-applicaties kan Figlo specifieke groepen adviseurs nog beter van dienst zijn. Het voordeel van deze deelapplicaties is dat een adviseur naar niets anders wordt gevraagd dan wat voor het hypotheek- of financiële planningstraject nodig is waarmee hij op dat moment bezig is.

Het grote en alles omvattende Figlo Advisor (en inmiddels Figlo Planning) stelt vragen op basis van een veel breder adviesspectrum. Voor specialisten die op specifieke terreinen adviseren verkort een deelapplicatie de adviestijd en daarmee de advieskosten voor de klant.

Gebruikersgemak

Figlo Planning vervangt de financiële planningsmogelijkheden van Figlo Advisor, waarbij beide applicaties gebruikmaken van dezelfde robuuste, holistische rekenmotor en database. Figlo Planning heeft de inmiddels bekende eenvoudige, moderne opzet met duidelijke grafieken en vergelijkingsmogelijkheden, waarover ook de andere nieuwe Figlo-applicaties (zoals Figlo Start en Figlo Hypotheken) beschikken.

Financiële plannen kunnen eenvoudig gekopieerd en aangepast worden. De duidelijke opzet leent zich uitstekend om de consument tijdens het adviesgesprek mee te nemen en visueel inzicht te bieden in zijn financiële situatie en mogelijkheden. Dit kan zijn op een groot scherm op kantoor of via de optie ‘scherm delen op afstand’. Figlo Planning is ontworpen voor gebruik op zowel de desktop als de tablet en beschikt onder meer over de functionaliteiten ‘Gewenst resterend budget’ en ‘Sparen/ontsparen’.

Custom made software

Veel adviesapplicaties die banken, verzekeraars, financieel adviseurs en accountants hebben, maken aan de achterkant gebruik van de betrouwbare holistische rekenmotor van Figlo. Een groot deel van de markt dat aan de voorkant werkt, werkt dus met Figlo zonder daar weet van hebben. Figlo ontwikkelt voor deze enterprise clients moderne custom made software die financieel inzicht en begrip op consumentenniveau ondersteunt. Tools die gebouwd worden vanuit de Figlo-kernwaarden ‘Overzicht, Inzicht en Persoonlijk’ en ontworpen zijn om financiële zaken inzichtelijk te maken en laagdrempelige toegang te bieden tot deze belangrijke informatie.

Figlo Planning: investeren in softwarekennis betaalt zich uit

Nathan Brouwer

Hoe eenvoudig de vraag vanuit de keten soms lijkt, verschillende communicatiebronnen aan de achterkant met elkaar koppelen is niet altijd even eenvoudig en vergt het nodige denk- en rekenwerk. Ook in de doorontwikkeling van digitale adviesstraten zal dat steeds weer een uitdaging zijn, voorspelt Nathan Brouwer, Enterprice Account Executive bij Figlo. Niet in de laatste plaats omdat er steeds zwaardere en complexere financiële vraagstukken ontsloten gaan worden. Aan de rekenkern van Figlo wordt voortdurend gebouwd om hem steeds weer slimmer en sneller te maken. In een consolide- rende markt speelt die snelheid een steeds belangrijkere rol, zegt Peter Dussel, Chief Operating Officer EMEA bij Figlo. Want niet iedereen staat erbij stil, maar er zijn bedrijven waarvoor de nacht inmiddels te kort is om de gehele klantportefeuille door te rekenen. Dat vergt een enorme rekencapaciteit.

Een voorbeeld van een custom made project is de online adviesstraat van Independer die eerder dit jaar live is gegaan. Met Figlo Hypotheken als basis is maatwerk toegepast om een nieuwe nog niet bestaande klantreis te ontwikkelen, uitgaande van het hybride adviesmodel. Een van de uitdagingen was het koppelen van de Figlo-omgeving met de webpagina van Independer waar de consument online wordt geadviseerd. Een koppeling die er bijvoorbeeld voor zorgt dat die consument een adviesrapport ontvangt dat aan de achterkant volledig is gegenereerd in de Figlo-omgeving.

Hybride adviesmodel

Er wordt door verschillende partijen in de markt geëxperimenteerd met verregaande mogelijkheden van het hybride adviseren. In de ontwikkeling van deze mix van face-to-face en digitale contactmomenten tussen adviseur en klant wordt op het gebied van hypotheken in de meeste gevallen de starter als eerste doelgroep ingeregeld.

Een verkeerde focus, zegt Brouwer. “Dat is per definitie de groep die financieel onzeker is en geen enkele ervaring heeft met de materie. Die doelgroep is juist veel meer geneigd om naar een hypotheekadviseur te gaan. Oversluiters hebben het aankoop- en adviestraject al eens doorlopen. Omdat ze op financieel gebied beter geëquipeerd zijn, is de bereidheid onder deze doelgroep om online advies in te winnen veel groter dan onder starters. Maar omdat de constructies voor deze doelgroep vaak een stuk complexer zijn, komt een deel van de doorstromers die de klantreis digitaal start, al snel bij een adviseur terecht. Dit zal in de toekomst steeds later in het traject zijn.”

Robo-advies VS mislukt

Samen met moederbedrijf Advicent blijft Figlo zich inzetten om adviseurs wereldwijd te voorzien van innovatieve technologische toepassingen voor financiële planning en advies. Als onderdeel van een internationaal concern volgt Figlo de ontwikkelingen in andere landen van dichtbij. Ontwikkelingen die ook interessant kunnen zijn voor ons land.

Zo zou Brouwer graag zien dat we ook in Nederland acceptatie op basis van risico breder zouden oppakken. In Engeland wordt risk based pricing op hypotheekgebied al veelvuldig toegepast en wordt naast de maatschappij-acceptatie ook de betaalmoraal op basis van data in kaart gebracht. In Amerika heeft Brouwer het roboadvies flink onderuit zien gaan. “De miljarden die daarin zijn geïnvesteerd hebben een minimaal resultaat opgebracht. Je ziet intussen in Amerika de trend weer richting het hybride adviesmodel gaan. Robo wordt alleen nog volledig ingezet waar het ook volledig kan, bijvoorbeeld voor de intake en het regelmatige klantonderhoud. Ze gaan in de advisering feitelijk terug naar wat Independer hier doet. Als je het zelf kunt, kijk maar hoever je komt. Als je hulp nodig hebt dan zijn we er voor je.”

Ken je systeem

De combinatie van digitaal en persoonlijk is niet moeilijk als je de systemen waarmee je werkt door en door kent. In de praktijk gunt de adviseur zichzelf hier nog te vaak geen tijd voor, merkt Dussel op.

Peter Dussel

Door de bank genomen schat hij in dat een adviseur nog geen kwart van de mogelijkheden benut die de systemen hem biedt. “Tijdens workshops en andere evenementen in het land laten we die verschillende mogelijkheden zien. Hierop krijgen we meer dan eens de reactie ‘wat fijn dat we dit nu ook kunnen’, terwijl die mogelijkheid soms al jaren in het systeem aanwezig is. Mensen verdiepen zich te weinig in de materie en maken zich die materie in de praktijk eigen. Daardoor worden de mooiste juweeltjes vaak niet ontdekt.”

Om gebruikers optimaal gebruik te laten maken van de applicaties stelt Figlo de trainingsruimte op het hoofdkantoor vaker open om gebruikers van elkaar te laten leren. Verschillende adviseurs die onderling tips en tricks uitwisselen om slimmer met de software om te gaan en samen praktijkcases uitvoeren. Dat is volgens Dussel toch de beste manier om een applicatie te leren kennen.

Dit artikel verscheen eerder in e-InFinance Kansen & Visies 2020.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.