Faillissement valt in vroeg stadium te voorspellen

0

Volgens Euler Hermes kondigt een faillissement bij mkb-bedrijven zich vaak al vier jaar van tevoren aan. De kredietverzekeraar raadt ondernemers dan ook aan om de financiële achtergrond van hun zakelijke klanten te beoordelen. Er zijn drie indicatoren die een faillissement in een vroeg stadium kunnen voorspellen.

“Elke ondernemer met behoorlijk grote opdrachten, zou de moeite moeten nemen om de financiële achtergrond van zijn klanten te beoordelen. Die gegevens zijn eenvoudigweg beschikbaar. Wij hebben die bijvoorbeeld en die delen we graag,” aldus Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting Euler Hermes Nederland.

Volgens de verzekeraar verlopen faillissementen van Europese mkb-bedrijven volgens vaste patronen. Drie fasen zijn te onderscheiden: de strategiecrisis, de winstgevendheidcrisis en de solvabiliteitscrisis. Vanaf de tweede fase is goed te zien dat een bedrijf in nood is. Geeroms: “Op het moment dat een bedrijf in de gaten heeft dat zijn klant aan het kwakkelen is, kan hij maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door de leverings- en betalingsvoorwaarden aan te scherpen of afscheid te nemen.”

Drie indicatoren

Waaraan is vroegtijdig te zien dat een bedrijf aan het kwakkelen raakt? Geeroms: “Algemeen wordt gekeken naar de omzet. Als die daalt roept dat vragen op. Euler Hermes vindt dat geen robuuste indicator. Wij kijken naar winstgevendheid (ROI, Return on Investment), kapitalisatie (Equity Ratio) en rentedekking (Interest coverage Ratio). Oftewel: als de neergang inzet, daalt het gemiddelde rendement op geïnvesteerd vermogen. Vervolgens zie je dat het bedrijf steeds meer schulden op zich laadt en tot slot heeft het bedrijf steeds meer moeite om aan de verplichtingen te voldoen.”

Een extra reden voor bedrijven om zich goed te informeren over de financiële achtergrond van hun klanten is volgens Geeroms de disruptie die in nagenoeg alle sectoren gaande is. “Dat zien we in de strategiecrisis: bedrijven die lange tijd floreerden dreigen hun succesfactoren te verliezen. De filosoof Joseph Schumpeter noemt dat ‘creative destruction’ die noodzakelijk is om tot vernieuwing te komen. Dat gaat tegenwoordig sneller en sneller. Durven afwijken van platgereden paden is een must . Niets is funester dan de instelling van ‘we hebben het altijd zo gedaan.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.