‘Die zorgplicht moest er komen’

0

De invoering van de zorgplicht in 2004 is wat Arthur Docters van Leeuwen betreft de meest maatgevende verandering geweest in de verhouding tussen producent en consument. Daarmee werd van financiële dienstverleners geëist dat zij enkel in het belang van hun klanten handelen.

Dat zegt de allereerste bestuursvoorzitter van de AFM in een interview met de huidige voorzitter Merel van Vroonhoven. 15 jaar geleden kreeg Docters van Leeuwen de taak om vanuit het niets een effectieve toezichtorganisatie op te tuigen.

Gedonder nodig

De zorgplicht werd door de branche niet met gejuich ontvangen, maar ook Docters van Leeuwen kreeg er niet zonder slag of stoot de handen voor op elkaar. Hij zegt nu dat hij destijds op nogal wat weerstand in de Europese Commissie stuitte. “Maar ik vond het belangrijk, dus ik heb het aangepakt. Het gedragstoezicht kwam pas echt goed op gang na de opkomst van de gemengde producten: de woekerpolissen en zo. Met een volgende stap in het toezicht zal het ook zo gaan. Je hebt altijd gedonder nodig om tot iets te komen.”

Digitalisering

Van Vroonhoven ziet 15 jaar later de vergaande digitalisering en daarmee internationalisering als grootste verandering. “Verkopers van financiële producten die nu héél snel iemand iets kunnen aansmeren, waar ook ter wereld. Vroeger moesten ze nog aanbellen om iets te verkopen of gingen mensen naar een adviseur. Nu hoeft de consument maar op een knopje te drukken en hij heeft iets gekocht. Die drempel is zó laag. Dat vraagt om een andere manier van toezicht. We moeten weten hoe mensen worden verleid en misleid.”

Lees hier hele interview met Arthur Docters van Leeuwen en Merel van Vroonhoven

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.