займы езаем манимен отзывы миг кредит отзывы

Wim Heeres (Adfiz): En daarmee basta!

0

Oprechte aandacht is 100% klantbelang. Aandacht voor de klant is dan ook wat Adfiz-voorzitter Wim Heeres de sector voor 2018 toewenst. Tijdens de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst stond hij ook even stil bij de actieve provisietransparantie: “Aan zulk beleid kunnen wij niet meewerken. En daarmee basta!”

Meer tijd voor de klant kan volgens Heeres echter alleen worden gecreëerd met hulp van de wetgever, toezichthouder en consumentenorganisaties. Hij somt vervolgens een paar voorbeelden op van zaken die de advieskantoren dagelijks van het echte klantenwerk afhouden:

  • “Het implementeren van nieuwe regels voor IDD, MIFID, PRIIPS en AVG;
  • Wettelijke afvinklijsten en wettelijke documentatie die niemand leest;
  • Dubbele invoer in eigen systeempakket, diverse extranetten en losse adviessoftware;
  • En er ligt zoveel nadruk op de 3-jaarlijkse herexamens op basisniveau dat echt specialiseren in verdomhoekje terecht is gekomen.”

Actieve provisie transparantie

Vanzelfsprekend staat Heeres ook stil bij de AFM-proefballon voor ongevraagde provisietransparantie. Een heilloos idee en beleid waaraan Adfiz niet aan meewerkt. “En daarmee basta!” Volgens Heeres werkt het niet, lost het niets op, maar veroorzaakt het wél nieuwe problemen. “En de hoogste rekening, die komt bij de kwetsbare groepen consumenten te liggen. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat er één verzekeraar hier in de zaal zit die, én de waarde van advies onderstreept, én werkelijk achter dit plan staat. Aan zulk beleid kunnen wij niet meewerken.”

Verzekeraar heeft adviseur nodig

Heeres weet met enige trots te melden dat steeds meer verzekeraars ontdekken hoe goedkoop en effectief het intermediair werkt. “Menig verzekeraar heeft de laatste twee maanden bij Adfiz aangeklopt om te kijken hoe de samenwerkingsvoorwaarden verbeterd kunnen worden. En bijna alle verzekeraars onderkennen dat ze samen met de adviseur veel betere klanten en risicobeheersing hebben dan rechtstreeks. Het is ook zo simpel: de adviseur adviseert, de verzekeraar verzekert en de bank financiert. Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd, maar op dit fundament moet iets moois kunnen ontstaan. En daar gaan we in 2018 veel tijd en energie in steken.”

Aftrekbare advieskosten

Tot slot vraagt Heeres aandacht voor zijn diepgewortelde hoop dat de fiscale aftrekbaarheid van advieskosten eindelijk eens van de grond komt. “Ik hoop dat we hierover in 2018 eindelijk serieus in gesprek kunnen gaan. Keer op keer blijkt financieel advies onmisbaar om mensen in beweging te brengen. En te houden. Los van alle andere voordelen die advies een klant opleveren, zou juist dít gegeven reden genoeg moeten zijn om advies fiscaal voordeliger te behandelen. Zodat we als samenleving onderstrepen hoe belangrijk advies is.”

Assurantiebelasting

Voor het kabinet heeft Heeres nog een tip voor een interessante koopkracht verbetering. Breng de assurantiebelasting terug tot een niveau wat in heel Europa gebruikelijk is. “Ik denk aan een 7%.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten