Vergoeding na misbruik bankpas met pincode

0

Bij een inbraak worden enkele bankpassen en briefjes met daarop telefoonnummers waarin de pincodes zijn verwerkt ontvreemd. Hiermee pinnen de dieven 3.880 euro. In een bindende uitspraak stelt de Geschillencommissie van Kifid vast dat ING de klant hiervan 75% moet vergoeden.

De klant van ING heeft tijdens zijn vakantie de bankpassen die hij niet gebruikt thuis opgeborgen in een niet degelijk in de muur verankerd kluisje. In een ander kluisje liggen papiertjes met daarop enkele ‘fictieve’ telefoonnummers. De inbrekers weten de woning, voorzien van voordeur met politiekeurmerk, binnen te dringen. Naast een groot aantal goederen worden ook de twee ‘kluisjes’ met respectievelijk bankpassen en ‘versluierde’ pincodes ontvreemd.

Nog voordat de bankpassen zijn geblokkeerd, wordt tweemaal met succes een bedrag afgeschreven optellend tot 3.880 euro. De consument doet aangifte bij de politie en claimt bij ING Bank vergoeding van het volledige bedrag. ING wil de schade niet vergoeden omdat de consument ‘grof nalatig’ zou zijn geweest.

Nalatigheid

De Geschillencommissie gaat hier echter maar deels in mee. “Het ligt voor de hand dat wanneer onbevoegden papiertjes vinden met ‘fictieve’ telefoonnummers, zij dit zien als codes. Het feit dat de opnames afwisselend slagen en mislukken, zoals blijkt uit het transactieoverzicht, illustreren dat. De consument heeft niet gezorgd dat de pincode was versluierd in ‘een voor anderen onherkenbare vorm die alleen door uzelf is te ontcijferen’. Denk bijvoorbeeld aan een adressenboekje met tal van adressen en telefoonnummers, waaronder één fictief adres en telefoonnummer.”

Maar ondanks deze nalatigheid merkt de Geschillencommissie van Kifid tevens op dat de consument wel degelijk veiligheidsmaatregelen heeft getroffen. “De voordeur was voorzien van een politiekeurmerk, de bankpassen en de pincodes werden gescheiden van elkaar opgeborgen en de buurvrouw hield tijdens de vakantie een oogje in het zeil.”

Redelijkheid en billijkheid

Rekening houdend met redelijkheid en billijkheid concludeert de Geschillencommissie dat de consument een kwart van de schade zelf moet dragen; het resterende bedrag van 2.910 euro moet ING Bank aan de consument vergoeden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.