Toename bijzondere risico’s door big data

0

De Vereende heeft in 2016 meer aanvragen, offertes en polissen voor bijzondere risico’s afgegeven. Volgens de verzekeraar worden bijzondere risico’s gewoner, nu het acceptatiebeleid door big data en technologische vooruitgang bij ‘gewone’ verzekeraars steeds kritischer wordt.

“De vraag is of solidariteit als de hoeksteen van de verzekeringsbranche daarmee niet verder onder druk komt te staan. Als dat zo is, dan neemt het belang van het vangnet dat de Vereende in haar verschillende activiteiten biedt, toe”, schrijft de verzekeraar in het jaarverslag over 2016.

Solidariteitsmonitor

Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, schrijft in een column voor de Vereende: “Vanwege de mogelijke druk op de toegang tot de verzekeringsmarkt ontwikkelt het Verbond momenteel de Solidariteitsmonitor: een instrument waarmee we jaarlijks gaan meten in hoeverre de premies van een grote groep maatmensen zich ontwikkelt. Lopen die premies steeds meer uit elkaar, dan kan dat tot verzekerbaarheidsproblemen leiden. En dat willen en moeten we voorkomen. Onze Gedragscode Verzekeraars zegt immers dat wij ons zullen inspannen om onverzekerbaarheid te voorkomen.”

Kans voor onderlinge maatschappijen

De Boer geeft aan een toenemende druk waar te nemen op de toegang tot de verzekeringsmarkt. “Verzekeraars en klanten krijgen steeds meer inzicht in de risico’s. De samenleving als geheel vergaart steeds meer kennis, onder andere over de risico’s van bepaalde levensstijlen. Hierdoor vermindert de ruimte voor risicosolidariteit. Al zien we hier ook een nieuwe elan voor onderlinge maatschappijen ontstaan.”

Jaarverslag

In 2016 neemt het bruto premie-inkomen uit de verzekeringsactiviteiten van de Vereende met 9% toe van 20,7 miljoen naar 22,5 miljoen euro. Het netto premie-inkomen komt uit op 16,8 miljoen euro tegen 14,2 miljoen in 2015. De netto schadelast stijgt in het verslagjaar naar 8,5 miljoen (2015: (7,3 miljoen) euro. Onder Solvency II schrijft de Vereende een solvabiliteitsratio van 187%. In 2016 bracht de Vereende een tweetal nieuwe producten op de markt. De pop-up store verzekering en de WEGAM-dekking als toevoeging aan de AVB-polis.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.