Online factuur wordt vaker vergeten

0

Consumenten die in de afgelopen 12 maanden een factuur niet of te laat hebben overgemaakt, geven hiervoor veelal als reden de ontvangst van digitale facturen in plaats van een nota per post. Jongeren vergeten een online ontvangen factuur vaker dan ouderen.

Dit blijkt uit onderzoek van MarktEffect in opdracht van het bedrijf Lindorff. Bijna een derde van de Nederlanders blijkt de voorbije twaalf maanden een rekening onbewust te laat of niet betaald te hebben. Dit komt overigens meer voor bij Nederlanders met een hoog opleidingsniveau (40%) dan Nederlanders met een laag (25%) of middelbaar opleidingsniveau (28%).

Gevraagd naar de reden geeft drie op de tien aan het niet (op tijd) openen van de post. Bij één op de zes is het niet begrijpen van een factuur of bepaalde kostenposten op de factuur wel eens de reden geweest. Maar met 40% is de meest genoemde reden het ontvangen van een online factuur in plaats van een acceptgiro per post.

Letterlijk uit beeld

Dat online facturen vaker vergeten worden heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat een consument dagelijks een hoeveelheid mail van verschillende aard ontvangt. Hierdoor kan een mail letterlijk uit beeld verdwijnen. Daarnaast zijn consumenten terughoudender geworden met hyperlinks in e-mails. Het bedrijf en instantie dat de factuur verstuurd is niet altijd duidelijk aangegeven als afzender van de mail en ook het onderwerp van de e-mail is niet altijd even duidelijk voor de ontvanger.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.