In hun nieuwe boek ‘Provisie 2.0‘ fileren CFD voorzitter Edwin Herdink en Jeffrey Leichel, voorzitter Stichting ODIN, het huidige provisieverbod. Aan de hand van theoretische en praktische analyses presenteren zij vervolgens een geheel nieuw alternatief.
Het alternatieve provisieverbod dat de auteurs presenteren is een systeem waarbij de voordelen van het provisieverbod behouden blijven en de nadelen worden geëlimineerd. “Wij tonen aan dat het provisieverbod heeft geleid tot een totale afbraak van onafhankelijk advies in Nederland. Maar ook hoe in het buitenland provisie wel succesvol is geïmplementeerd, en hoe succesvol Nederlandse verzekeraars in die landen zijn. Binnen het alternatieve systeem dat wij voorstaan krijgen aanbieders van financiële producten veel minder ruimte om de markt naar hun hand te zetten. Daar worden uiteindelijk alle partijen beter van”.
Evaluatie provisieverbod
De presentatie van het boek is qua timing goed gekozen. De evaluatie van het provisieverbod door het ministerie van Financiën staat voor het laatste kwartaal van dit jaar gepland. Dit was voor de auteurs ook de aanleiding voor het schrijven van dit boek. CFD-voorman Herdink: “Wij willen onze kennis en ervaring delen met het ministerie van Financiën en samen met hen zoeken naar betere oplossingen. En de laagdrempelige toegang tot onafhankelijk financieel advies voor consumenten weer mogelijk maken, want die bestaat door het provisieverbod niet meer.”
Productgedreven verkoop
ODIN-voorzitter Leichel hoopt dat het boek vooral bijdraagt aan meer inzicht in de praktische consequenties van het provisieverbod. “Diverse praktijkvoorbeelden in het boek maken duidelijk hoe groot de afstand is tussen theorie en praktijk en hoe aanbieders van producten hiervan profiteren. Consumenten nemen nauwelijks nog financieel advies af en worden massaal op het verkeerde been gezet door de ‘supersnelsluit’ websites van verzekeraars en flitsende vergelijkingssites. Wij tonen in het boek aan hoe consumenten met één druk op de knop letterlijk duizenden euro’s kunnen verliezen.”
Ook van het oorspronkelijke doel, met een provisieverbod de markt te veranderen van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering, is volgens de auteurs niets terechtgekomen. “Wij leveren het bewijs dat er nog nooit zoveel productgedreven verkoop is geweest als vandaag de dag. Topverkopers van vroeger zijn vervangen door digitale verkopers zonder diploma en zorgplicht. Consumenten kunnen letterlijk met één klik duizenden euro’s kwijt raken.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.