Millennials binden aan je bedrijf

0

Hoe kun je als bedrijf de jobhoppende millennials (geboren tussen 1980 en 1999) blijvend aan je binden? De belangrijkste bindende factoren zijn: (1) de kwaliteit van de relatie met de manager; (2) de helderheid over de functie en carrière en (3) de aangeboden opleidingsprogramma’s.

Rebecca Overdijk, studente Human Resource Studies aan de Tilburg University, rondde onlangs haar Master-onderzoek voor de VNAB af. Hierbij heeft zij de generatie millennials  op de werkvloer binnen de co-assurantiemarkt in kaart gebracht en onderzocht hoe organisaties deze generatie binden. In 2025 zal deze generatie wereldwijd namelijk driekwart van de wereldwijde werkvloer bezetten.

Erkenning

Flexibiliteit in tijd en plaats bleken verrassend genoeg geen effect te hebben op de wens om de organisatie te verlaten. De hoogte van de genoten opleiding blijkt wel van invloed te zijn op de binding met de organisatie. Hoe hoger de genoten opleiding, hoe minder binding er is met de organisatie. Op basis van het onderzoek kan ook de conclusie worden getrokken dat millennials op zoek zijn naar erkenning, oftewel het ontvangen van andere zaken dan geld.

Sta naast de medewerker

Volgens Overdijk is de relatie tussen de manager en de millennial van groot belang. “Een millennial verwacht dat de organisatie náást de medewerker staat, en niet er boven. Millennials waarderen tevens open communicatie over de verwachtingen, doelen, veranderingen en beloningen. Daarbij doet men er goed aan om de millennial complimenten te geven, zodat hun inspanningen worden erkend.”

Het volledige Master-onderzoek van Rebecca Overdijk

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.