Beïnvloed het gedrag van je klant

0

Welke premiekorting op een bedrag van 175 euro heeft uw klant het liefst: 20% of 35 euro? Dat maakt niet uit, zegt u? Dan bent u wel erg rationeel! Want de meeste mensen gaan voor de korting van 35 euro. Hetzelfde bedrag, maar het getal 35 klinkt gevoelsmatig als meer dan 20.

Het is een van de voorbeelden die Paul de Heer, managing consultant bij Delphis Marketing voor financiële dienstverlening, aanhaalt in zijn artikel over beïnvloeding van het klantgedrag. “Mensen zijn mensen omdat ze emoties hebben. Dat maakt ze irrationeel, en dat is overigens iets anders dan onverstandig! Maar waarom benaderen we ze in de financiële dienstverlening dan zo vaak rationeel? We sommen vooral alle financiële en fiscale aspecten van onze producten en diensten op. Dat heeft slechts beperkt succes. Want ja, het is rationeel om nú geld opzij te zetten voor je pensioen. Maar bijna niemand doet dat. Waarom niet? En hoe is dat gedrag te veranderen?”

Beïnvloedingstechnieken

Toegepaste psychologie biedt volgens De Heer wetenschappelijk bewezen mogelijkheden om het gedrag van klanten te beïnvloeden. “Er zijn zeer veel effectieve beïnvloedingstechnieken. Beïnvloeding kan wederzijds – dus voor klanten en financiële dienstverleners – zeer profijtelijk zijn. Maar het vraagt veel vakmanschap!”

Lees hier het hele artikel van Paul de Heer in de e-InFinance en behaal ook commercieel succes met toegepaste psychologie.

Doe mee met het InFinance onderzoek

Om ook de financiële dienstverlening de kracht van psychologische gedragsbeïnvloeding te laten ervaren, besteedt InFinance de komende maanden via diverse uitingen aandacht aan gedragsbeïnvloeding met toegepaste psychologie. Samen met Guideology gaat InFinance u de antwoorden aanreiken om meer grip te krijgen op het gedrag van uw klanten.

Om deze artikelen en events zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij uw dagelijkse activiteiten hebben we met Guideology een korte enquête opgesteld over beïnvloeding van gedrag van uw klanten en/of medewerkers. Doe ook mee aan dit onderzoek en help daarmee uzelf en uw collega’s commercieel succesvol klantgedrag te beïnvloeden met toegepaste psychologie. Alle deelnemers aan het onderzoek ontvangen na afloop de resultaten.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.