Nh1816 verstevigt focus op de adviseur in nieuwe strategie

0

Nh1816 Verzekeringen groeide in 2024 tegen de stroom in. Tussen alle drukte door heeft de vernieuwde directie het afgelopen jaar ook gebruikt om de strategie richting 2028 te herijken. De verzekeraar bestendigt daarin haar focus op het intermediair.

Wat betreft de cijfers over vorig jaar heeft de op 1 januari 2024 aangetreden CEO René van Gils weinig te klagen. Na zijn komst is de productie bij Nh1816 verder toegenomen, ondanks de consolidatiegolf onder het intermediair. “De premieomzet particuliere schadeverzekeringen passeerde in oktober de 600 miljoen euro. Daarmee werd de groeidoelstelling voor heel 2024 al overschreden.”

In juli werd bovendien de 600 duizendste klant verwelkomt. Van Gils en CFRO Rémon Chattellon gingen persoonlijk langs bij het advieskantoor dat deze mijlpaal passeerde om de nieuwe klanten te bedanken voor hun vertrouwen, in de adviseur en in Nh1816. De nieuwe klanten kregen daarnaast een volledig verzorgde avond in Koninklijk Theater Carré aangeboden.

Samen met de groei van productie en klanten kwam het afgelopen jaar ook interne groei: Nh1816 verwelkomde in totaal 37 nieuwe medewerkers.

Waardering blijft hoog

Ondanks alle groeistuipen in 2024 bleef de waardering voor de verzekeraar hoog. Zo werd Nh1816 uitgeroepen tot beste particuliere schadeverzekeraar (in het Performance Onderzoek van Bureau DFO) en tot beste woonverzekeraar (Gouden Lotus Award). Van Gils: “In het Performance Onderzoek kregen wij een NPS-score van 92 waar het branchegemiddelde 40 is. Dat is ongekend hoog.”

Ook de eigen klanttevredenheidscijfers scoren goed. “Klanten waarderen de gehele keten, dus de adviseur en ons samen, met een NPS van rond de 65. Als je dat vergelijkt met de gehele markt zou dat een rapportcijfer van 9,1 betekenen.” De concurrentie zit echter niet stil, ziet Van Gils. “Andere aanbieders maken het gat tussen ons kleiner. Maar het is makkelijker om van een 4 een 6 te maken dan van een 9,1 een 9,2. En wij zijn bezig met dat laatste.”

De belangrijkste redenen voor die groei en waardering? Chattellon: “Dat zijn de zaken die Nh1816 onderscheidend maakt in de markt: ons streven naar persoonlijk contact, gecombineerd met onze duidelijke keuze voor de adviseur. Als je ons belt krijg je direct iemand aan de lijn met verstand van zaken, in plaats van een bandje of keuzemenu.”

Vernieuwde strategie

Van Gils is inmiddels ruim een jaar werkzaam bij Nh1816 en heeft het afgelopen jaar onder andere gebruikt om de strategie van de verzekeraar te herijken. Hij verduidelijkt: “Toen ik begon was Nh1816 al een goed lopend bedrijf. De vraag was vooral: hoe zorgen we ervoor dat we de dingen die goed gaan blijven behouden en tegelijkertijd zaken kunnen versterken om succesvol de toekomst in te gaan? In de kernwaarden en cultuur van Nh1816 gaat er niks veranderen. Wij maken de keuze om ons alleen te focussen op schade particulier via lokale financieel adviseurs. Dat is ook waar we goed in zijn.”

“In de kernwaarden en cultuur van Nh1816 gaat er niks veranderen”

Chattellon vult aan: “We hebben onze verwachtingen neergezet tot 2028. We voorzien voor deze periode nog voldoende groei in het intermediaire kanaal, ondanks de consolidatiegolf en de druk van bancaire volmachten. We blijven dus met onze local hero’s samenwerken, maar doen dat wel selectief. Voor ons is de belangrijkste eis dat wij nauw kunnen samenwerken met een kantoor.”

Vanwege de keuze om zich volledig te richten op particuliere schadeverzekeringen werd het afgelopen jaar ook de volledige levenportefeuille (bestaande uit uitvaartverzekeringen) verkocht aan Onderlinge ’s-Gravenhage.

Nh1816 houdt daarnaast haar product- en dienstenportfolio tegen het licht en kijkt waar de behoeften liggen voor aanpassing of uitbreiding. Van Gils: “Zo hebben we de afgelopen tijd de verkeersdeelnemersverzekering gelanceerd. En in januari introduceerden we ook een aparte fietsverzekering die los staat van de inboedelverzekering. Met name elektrische fietsen worden nu eenmaal steeds duurder en de behoeften aan diensten daaromheen worden ook specifieker.”

Ook intern wordt door Nh1816 flink geïnvesteerd in bijvoorbeeld het bedrijfsproces, de IT en op het gebied van HR en recruiting. “Daarmee garanderen wij dat we, ondanks onze groei, altijd de telefoon kunnen blijven opnemen voor adviseurs”, aldus Van Gils. “En dankzij onze investeringen in technologie maken we het proces voor de adviseur efficiënter. Middels onze AI-chatbot kunnen basisvragen over kaders en voorwaarden van adviseurs bijvoorbeeld eenvoudig en snel beantwoord worden.”

Wat heeft het nieuwe hoofdkantoor gemeen met de Notre Dame?

Na een jarenlange ontwikkeling (sinds 2018) konden de medewerkers van Nh1816 afgelopen juli het nieuwe hoofdkantoor in Oudkarspel betreden. De verhuizing én het grote openingsfeest waren wat Chattellon betreft toch wel een paar van de hoogtepunten van het jaar. “In het nieuwe pand zit veel Frans eikenhout verwerkt, afkomstig uit bossen rondom Bordeaux. Hetzelfde eikenhout dat ook gebruikt is voor de onlangs gerenoveerde Notre Dame.”

Efficiënte hagelscanner

Nh1816 Verzekeringen investeert ook in oplossingen om het proces voor de klanten efficiënter te maken. Een voorbeeld daarvan is de TeamEyes hagelscanner, die afgelopen juni werd aangeschaft. Deze innovatieve technologie stelt Nh1816 in staat om bij een hagelcalamiteit de schade aan auto’s van hun verzekerden sneller en nauwkeuriger vast te stellen.

Chattellon is enthousiast over de nieuwe hagelscanner. “Het proces is heel efficiënt: je rijdt je auto er doorheen en binnen een paar minuten weet je hoeveel putjes erin zitten en wat de reparatiekosten zijn. Uniek is ook dat daarna meteen een afspraak kan worden gemaakt voor het herstel. Voor de klant is dit echt van toegevoegde waarde. Er is namelijk een schaarste aan schadehersteluren en -materialen en alles wat het voor de klant efficiënter en goedkoper kan maken is meegenomen.”

“We maken het proces voor de adviseur efficiënter”

Jong Ondernemend Nh1816

Nh1816 ondersteunt jonge (toekomstige) ondernemers in de adviesbranche met hun vak en ondernemerschap, bijvoorbeeld met advies en inzichten rondom positionering, personeel en automatisering. Onder de naam ‘Jong Ondernemend Nh1816’ worden sinds kort informatiebijeenkomsten door heel het land georganiseerd voor deze doelgroep.

Nh1816 verstevigt focus op de adviseur in nieuwe strategie

CFRO Rémon Chattellon (l) en CEO René van Gils van Nh1816

Chattellon: “Het gaat vaak over jongeren, waarvan de ouders of zelfs grootouders het advieskantoor hebben opgezet, die het graag willen overnemen. Tijdens deze bijeenkomsten komen ze ook in contact met elkaar. Zo kunnen ze van elkaars ervaringen leren.”

 

Nh1816 lanceerde tevens samen met De Goudse een overnamefonds voor het intermediair: VoordeAdviseur. Deze biedt leningen bedoeld ter financiering van overnames of een inkoop of uitkoop van aandeelhouders.

Belangrijke trends

Klimaatverandering is een belangrijke trend rondom particuliere schadeverzekeringen. Van Gils: “Dat heeft niet alleen betrekking op het schadeverloop, maar mede dankzij de inflatie ook op de stijgende kosten. Wij volgen dit nauwgezet en onderhandelen daarover met onze herverzekeraars.”

Wat het beperken van klimaatveranderingen betreft draagt Nh1816 ook haar steentje bij. Bijvoorbeeld met haar woonverzekeringen. Van Gils: “Onze voorwaarden voor de opstal- en inboedelverzekeringen zijn duurzaam ingestoken. Zonnepanelen, boilers, thuisaccu’s en warmtepompen zijn standaard meeverzekerd.” Daarnaast moeten de schadeherstellers waar Nh1816 mee samenwerkt zijn aangesloten bij Stichting Groen Gedaan of een vergelijkbaar keurmerk.

Een laatste trend die Van Gils in positieve zin opvalt is dat de actieve provisietransparantie, die sinds 1 juli geldt voor particuliere schadeverzekeringen, goed wordt opgepakt door adviseurs en verzekerden. “Er bestaat op dit vlak helaas nog steeds geen gelijk speelveld. Gelukkig reageren klanten positief en snappen ze waarom ze voor het advies moeten betalen.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2025.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.