‘De hypotheekklant wordt veeleisender’

0

Sinds 1 juli 2016 is Karin Polman directeur bij Florius. Ze ziet dat zowel de hypotheekmarkt als het klantgedrag continu verandert. “Zo wordt de hypotheekklant veeleisender. Zeker op het gebied van digitalisering.”

De branche kende de afgelopen jaren een hectische periode met een flinke toename van het aantal hypotheekaanvragen. Er kwamen meer (nieuwe) aanbieders op de markt en de daling van de hypotheekrente speelde ook een belangrijke rol. Deze periode loopt op termijn ten einde, stelt Polman in een interview met e-InFinance.

“De vraag naar woningen blijft de komende jaren hoog, terwijl er onvoldoende  aanbod is. Daarnaast zal de rente weer gaan stijgen. In de toekomst zullen er dus weer minder hypotheken worden afgesloten. Daarmee zal ook het landschap van aanbieders in Nederland er weer anders uit gaan zien.”

Tegelijkertijd wordt de hypotheekklant veeleisender, bemerkt Polman. Zeker op het gebied van digitalisering. “De klant verwacht feitelijk dezelfde online service die ze gewend zijn van digitale trendsetters als Bol.com en Amazon. Over het algemeen kun je stellen dat de hypotheekbranche hierop achter loopt.”

“Bij Florius zijn we daar wel al lang mee bezig, maar toch is het opmerkelijk om te zien hoe klanten reageren op de technische innovaties die we introduceren. We hebben het onlangs bijvoorbeeld mogelijk gemaakt om op de klanten-app via iDeal af te kunnen lossen. Dat is een unicum in de branche, en klanten waarderen de mogelijkheid ook, maar vinden het tegelijkertijd heel normaal.”

Om ervoor te zorgen dat Florius ook in de toekomst mee kan gaan met de dynamische hypotheekmarkt, is het de ambitie van Polman om voorop te lopen met technologie voor klanten en adviseurs.

Lees hier het hele interview met Karin Polman in de e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Martijn Develing

Martijn Develing is (internet)redacteur bij InFinance.