
Met Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships bij Nationale-Nederlanden, bespreken we de ontwikkelingen en uitdagingen in de verzekeringssector. Hij ziet digitalisering en AI als belangrijkste ontwikkelingen in de sector en noemt voorbeelden van hoe NN deze technologieën gebruikt om klantprocessen te verbeteren. Ook gaat hij in op de mogelijkheden van AI in het schadeproces en de positieve impact van de Financial Data Access (FIDA).
De adviesmarkt verbreedt zich volgens Van der Zwan op alle fronten. Hypotheekadvies verbreedt naar woonadvies, schadeadvies verbreedt naar risico- en zorgplichtmanagement en pensioen verbreedt naar goed werkgeverschap.
Naast het product komt met name de dienstverlening steeds vaker in de spotlights te staan. Van der Zwan: “Het is belangrijk om je organisatie hierop in te richten en strategische keuzes te maken. Tegelijkertijd komt er veel op de branche af en je kunt niet alles tegelijk oppakken. De consolidatie onder advieskantoren, AI, mobiliteit/elektrificatie, pensioen en duurzaamheid zijn op dit moment de grote vraagstukken. Keuzes die hierin worden gemaakt kunnen bepalend zijn voor het intermediaire landschap. Wij zijn en blijven graag met adviseurs in gesprek om samen met elkaar de antwoorden op deze vraagstukken te vinden.”
Pensioen
De verbreding van pensioenadvies naar goed werkgeverschap heeft als belangrijkste reden de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Die verandering van het pensioenstelsel roept bij werkgevers veel vragen op over de keuzebegeleiding van pensioendeelnemers en zorgt voor een toenemende informatiebehoefte onder de deelnemers zelf.
Van der Zwan geeft aan “dat het een positieve ontwikkeling is dat deelnemers en werkgevers vragen hebben over de keuzebegeleiding. Hoe meer vragen en antwoorden, hoe duidelijker het wordt. Als pensioenverzekeraar zijn we hier klaar voor, maar naar verwachting zal dit wel leiden tot een stroom aan adviesgesprekken die niet aansluit bij de huidige adviescapaciteit.”
“We zien een deelnemersmarkt ontstaan waar aanvullend pensioen belangrijker wordt en daarmee een verbreding van de klantvraag. Werkgevers krijgen onder de Wtp meer verantwoordelijkheden voor het pensioen van hun werknemers. De adviseur kan hen daarin begeleiden. Vanuit goed werkgeverschap is het pensioenproduct onderdeel van een breder dienstenpakket met daarin ook regelingen voor vitaliteit, verzuim, re-integratie en duurzame inzetbaarheid. In een krappe arbeidsmarkt is een brede en goede pensioenregeling belangrijk. Daar is meer voor nodig dan een goed productadvies en daarin zal ons pensioenbedrijf de adviseurs met goede tooling ondersteunen.”
“Daarnaast ontwikkelen we APK-gesprekken (Algemeen Pensioen Keuze) voor betere pensioenbewustzijn en informatievoorziening. De grootste uitdaging nu is om pensioen leuker te maken, waardoor het ook voor jongeren interessanter wordt om met pensioen bezig te zijn.”
“Wtp veroorzaakt stroom aan adviesgesprekken”
Financial Data Access
Voor de adviesgesprekken en keuzebegeleiding bij pensioen is een goed inzicht verkrijgen belangrijk. Actuele klantdata speelt daarin een belangrijke rol evenals de snelheid waarmee die data opgevraagd kan worden.
FIDA is een Europese wetgeving die naar verwachting in 2027 ingaat en die de toegang tot financiële gegevens van consumenten regelt, met als doel de concurrentie en innovatie in de financiële sector te bevorderen. Het stelt derde partijen, zoals verzekeraars, in staat om met toestemming van de klant financiële data te verkrijgen. Voor de verzekeringssector betekent dit dat bedrijven beter inzicht krijgen in het financiële gedrag en de risicoprofielen van klanten, wat kan leiden tot meer op maat gemaakte producten en lagere premies.
Van der Zwan: “Met toestemming van de klant ziet een adviseur straks in een oogopslag welke financiële producten een klant heeft, of er sprake is van onderverzekering, dubbele dekkingen of dat er dekkingen ontbreken. Dat kan een adviseur nu ook in kaart brengen, maar met FIDA gaat dat straks met één druk op de knop. Dat biedt kansen voor de adviseur die breder wil adviseren.”
Human Capital Planner
Digitalisering is en blijft ook in 2025 een belangrijke pijler in de strategie van Nationale-Nederlanden. Er wordt volop ingezet op AI, digitalisering, data en innovaties in de zakelijke markt én geïnvesteerd in de klant- en adviseursportals, API-koppelingen en het versimpelen van het bestaande IT-landschap.
“Kansen liggen in het efficiënter maken van onze keten. Digitalisering biedt mogelijkheden om klanten beter te bedienen en ons intermediaire kanaal nog robuuster te maken voor de toekomst. In de driehoek klant, adviseur en aanbieder kunnen we zo gezamenlijk meer waarde toevoegen”, zegt Van der Zwan.
Een voorbeeld van hoe NN nu al digitalisering en AI toepast om het inzicht bij werkgevers en adviseurs te vergroten, is de Human Capital Planner. Daarin worden data van zowel het Inkomen- als Pensioenbedrijf gebruikt om goed werkgeverschap te stimuleren. Haar grote marktaandeel stelt NN in staat om deze data om te zetten in een benchmark waarmee de prestaties van de eigen organisatie vergeleken kan worden met die van anderen in dezelfde branche.
Zo geeft HCP op groepsniveau inzicht in de pensioenregeling en de betrokkenheid van de werknemers bij hun pensioen. Hoe vaak loggen ze in op hun persoonlijke portaal? Welke keuzes maken twintigers? En hoe zit dat bij vijftigers? Blijkt bijvoorbeeld dat veel jonge werknemers zelden inloggen, dan kan de werkgever die groep samen met zijn adviseur extra voorlichting geven en zo de betrokkenheid van werknemers bij hun pensioen vergroten.
De tool wordt veelvuldig gebruikt door werkgevers en adviseurs. Van der Zwan: “HCP is een concrete toepassing waarbij data die je al hebt door gebruik te maken van AI bruikbaar worden. Een mooi voorbeeld van hoe techniek je kan helpen om het voor de klant beter te doen. Zo blijven we kijken naar hoe we met AI en datatechnieken betere klantreizen kunnen maken en de kwaliteit van aanwezige data kunnen verbeteren.”
Een ander voorbeeld van digitalisering is het Letselschadeportaal van Nationale-Nederlanden dat het schadebedrijf eind april in gebruik nam. Slachtoffers – vaak geen klant – kunnen in het portaal transparant de afwikkeling van hun schade volgen, documenten uploaden en communiceren met de letselschadebehandelaar. Dit doen ze achter een veilige inlogomgeving met iDIN.
Het schadebedrijf lanceerde dit jaar ook een tool waarmee consumenten en zakelijke gebruikers de totale eigendomskosten van elk voertuig kunnen berekenen.
Neem AI serieus
AI is een thema waar advieskantoren niet langer een afwachtende houding in kunnen nemen, waarschuwt Van der Zwan. De ontwikkelingen gaan razendsnel en vast staat inmiddels wel dat AI op veel terreinen voor een fundamentele verandering gaat zorgen.
“Nu is de tijd om je in de mogelijkheden van AI te verdiepen en keuzes te maken. Anders ben je te laat en daarvan profiteert je concurrent die sneller en goedkoper kan leveren. Het is dus belangrijk om AI op de agenda te zetten en er met je medewerkers over te praten, anders gebeurt er niets en sla je de plank uiteindelijk mis. Wat ik daarbij tot slot nog wel wil meegeven; houd bij alle genoemde vraagstukken en de keuzes die je uiteindelijk maakt, altijd voor ogen dat je het voor de klant beter wilt doen.”
Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2025.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.