‘Zijn aanbieders strenger geworden in hun beoordeling?’

0

Advieskantoren waren in het derde kwartaal van 2024 grotendeels tevreden over de afhandeling van hypotheekdossiers door aanbieders. Wel werden er vaker problemen gemeld bij complexe aanvragen. Het geeft soms bij adviseurs de indruk dat geldverstrekkers strenger zijn geworden.

Dat blijkt uit de meest recente kwartaalmeting van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers die werkzaam zijn bij Ingage Aetos Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur). Respondenten spraken met grote waardering voor de snelheid en efficiëntie van sommige aanvragen. Ook was er vaak lof voor medewerkers die adviseurs bijzonder goed hebben geholpen. Tegelijkertijd bleven de verwerkingstijden en communicatie uitdagingen vormen, waarbij documenten meerdere keren werden opgevraagd of informatie onduidelijk werd doorgegeven.

Het valt verder op dat er dit jaar meer achterstanden bij aanbieders waren dan vorig jaar, wat eerder lijkt te komen door interne veranderingen, zoals aanpassingen in werkwijzen of IT-systemen, dan door een toename van hypotheekaanvragen. Ingage signaleert meer problemen met de interne communicatie binnen geldverstrekkers, bijvoorbeeld doordat dossiers tussen afdelingen blijven hangen.

In het derde kwartaal werden er vaker problemen gemeld bij complexe aanvragen, zoals dossiers van ondernemers, senioren, echtscheiding of maatwerk. Er is een toename van klachten over lange beoordelingsprocessen en ingewikkelde procedures en wordt er meer dan voorheen om aanvullende documenten gevraagd. Het geeft soms bij adviseurs de indruk dat geldverstrekkers strenger zijn geworden in hun beoordeling of dat de interne processen bij sommige aanbieders inefficiënt zijn.

Bestaande klanten

Bovenstaande geldt ook voor aanvragen van bestaande klanten. Bestaande klanten begrijpen vaak niet waarom ze dezelfde strikte en verzwaarde procedures moeten doorlopen als nieuwe aanvragers. Deze extra stappen voelen voor hen onterecht, omdat ze al een bewezen betalingsgeschiedenis hebben, waardoor de noodzaak voor zulke grondige controles onduidelijk is.

Rol accountmanagers belangrijker

In het derde kwartaal blijkt tot slot dat de rol van accountmanagers steeds belangrijker wordt bij het versnellen van hypotheekaanvragen, vooral bij reeds genoemde complexe dossiers. Ze fungeren als een schakel tussen adviseurs en geldverstrekkers, en zorgen voor proactieve ondersteuning wanneer er vertragingen of extra documentverzoeken zijn. Door hun directe toegang tot interne afdelingen kunnen ze processen sneller laten verlopen en de communicatie verbeteren, wat helpt om frustraties te verminderen.

De grotere rol van accountmanagers lijkt dus een direct gevolg te zijn van de toegenomen bureaucratie in het aanvraagproces, waar zelfs bestaande klanten mee te maken krijgen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.