Tijdens het plenaire ochtendprogramma van HypoVak zijn vandaag de prestigieuze Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt 2017 uitgereikt in de categorieën: Hypotheekverstrekker, Serviceprovider, Franchiseketen, Woonverzekeraar, Kredietverlener en Innovatie.
De Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt, een initiatief van het vakblad InFinance en Hypotheek Business Club, werden dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. De winnaars die uit handen van HypoVak-dagvoorzitter Diana Matroos en InFinance-hoofdredacteur Alex Klein een Gouden Lotus Award 2017 uitgereikt kregen, zijn:
Hypotheekverstrekker: MUNT Hypotheken
Serviceprovider: FlexFront
Franchiseketen: De Hypotheker
Woonverzekeraar: Centraal Beheer
Kredietverlener: Interbank
Innovatieve hypotheekproduct: Hypotrust Elan Plus Hypotheek
Innovatieve verzekeringsoplossing: Callas Top Verzekering
Innovatie en dienstverlening (overall): DAK Hypotheken
De uitslag weerspiegelt de mening van de lezers van InFinance, InFinance.nl, InFinance Daily en de leden van de Hypotheek Business Club. Zij gaven in mei hun voorkeuren, samen met een toelichting, door op de website van InFinance. De resultaten van het gehele onderzoek worden gepubliceerd in de juni-editie van InFinance.
Award Innovatie en dienstverlening
Er zijn tijdens HypoVak geen vier, maar slechts twee Gouden Lotus Awards uitgereikt aan innovatieve ontwikkelingen op de hypotheekmarkt. De Callas TOP verzekering en Centraal Beheer Woonverzekering waren genomineerd in de productgroep meest innovatieve verzekeringsoplossing. In de productgroep meest innovatieve hypotheekproduct waren de Hypotrust Elan Hypotheek en de Munt Hypotheek door hun businesspartners genomineerd.
De categorie Innovatie van de Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt bleek voor de markt een lastige te zijn. Er werd hier door de businesspartners vooral aangegeven dat zij weinig tot geen echte innovatieve ontwikkelingen hebben waargenomen. Het wachten is op een echte game changer. Dit marktsentiment heeft er ook toe geleid dat er dit jaar twee Gouden Lotus Awards minder uitgereikt kunnen worden. In de categorieën meest innovatieve dienstverlening aan het intermediair en meest innovatieve dienstverlening aan de consument, konden geen overtuigende winnaars aangewezen worden.
Winnende innovaties
De Elan Plus Hypotheek van Hypotrust wordt dit jaar door de respondenten het meest genoemd als meest innovatieve hypotheekproduct. De meest innovatieve verzekeringsoplossing die het vaakst spontaan wordt genoemd, is de Callas Top Verzekering.
Als de door respondenten spontaan genoemde producten en diensten uit deze vier categorieën worden samengevoegd, dan wordt DAK Hypotheken overall gezien het vaakst spontaan genoemd. Genoemd worden DAK myView, DAK Inkomen en mijndakhypotheken.nl. Dat maakt DAK Hypotheken winnaar van de Gouden Lotus Award Innovatie en dienstverlening.
Award Hypotheekverstrekker
In de categorie Hypotheekverstrekker zijn Munt Hypotheken, Hypotrust, ABN Amro en Syntrus Achmea Hypotheken door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Normaal gesproken zouden er in deze categorie drie genomineerde partijen zijn. Maar omdat twee partijen qua stemmen zo dicht op elkaar zaten, is besloten om vier partijen voor een award te nomineren.
Net als vorig jaar heeft Munt Hypotheken opnieuw bij veel respondenten duidelijk een streepje voor als het gaat om snelheid, duidelijkheid en efficiënte processen. Hierbij wordt dit jaar door de deelnemers opvallend vaker de samenwerking met Flexfront/Nationaal Hypotheek Loket genoemd als katalysator van dit succes. Opvallend is wel dat respondenten die aangeven graag met Munt Hypotheken samen te werken, in vergelijking met vorig jaar iets vaker een andere naam noemen in de categorie ‘future proof’.
Genomineerden
Het acceptatieproces van Hypotrust krijgt van de deelnemers een dikke voldoende. Hier heeft de geldverstrekker volgens veel deelnemers duidelijk een slag gemaakt. Persoonlijkheid, deskundigheid en vooruitstrevend zijn zaken die hier opvallend vaak worden genoemd door de distributiepartners van Hypotrust. Van de ABN Amro-stemmers gaf een enkeling een toelichting bij hun keuze. Op basis daarvan kunnen we de conclusie trekken dat de stemmers met name gecharmeerd zijn van het kennisniveau en de oplossingsgerichtheid van de medewerkers van de Intermediairdesk. De vriendelijke en behulpzame medewerkers blijken de kracht van Syntrus Achmea Hypotheken. De bereikbaarheid van de medewerkers, de snelheid waarmee zij reageren en de oplossingen die zij daarbij aandragen, worden door de businesspartners hoog gewaardeerd.
Award Serviceprovider
In de categorie Serviceprovider waren DAK, FlexFront en Huismerk door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
FlexFront heeft ook dit jaar bij veel respondenten duidelijk een streepje voor als het gaat om de snelheid waarmee dossiers worden afgehandeld. ‘Zij doen net dat stapje meer’, is een opmerking die veelvuldig terugkomt in de rapportages. Ook persoonlijk, deskundig en meedenken zijn veelgenoemde termen. De winnaar van vorig jaar blijkt voor veel respondenten een flexibele probleemoplosser in lastige dossiers.
Genomineerden
De tweede plek was dit jaar een nek-aan-nekrace tussen DAK en Huismerk. Het brede assortiment en de gespecialiseerde teams per geldverstrekker worden duidelijk gewaardeerd door de businesspartners van DAK. Opvallend is de coöperatieve gedachte die vaak in positieve zin genoemd wordt in de rapportages. Daarnaast gebruiken de businesspartners van DAK vaak termen als persoonlijk, deskundig, meedenken en snelle processen. Jong en vernieuwend zijn zaken die geassocieerd worden met Huismerk. Ondersteuning, snelheid, prijsstelling en transparantie zijn andere aspecten die de serviceprovider een positieve beoordeling opleveren. De jonge organisatie is dit jaar duidelijk de weg naar de top ingeslagen. De Award 2018 lonkt!
Award Franchiseketen
In de categorie Franchiseorganisatie waren De Hypotheker, RegioBank en Van Bruggen Adviesgroep door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Respondenten die al zijn aangesloten bij een franchiseketen zijn vanzelfsprekend bovengemiddeld positief over hun eigen franchiselabel. In deze categorie was het tot een dag voor het sluiten van de enquête nog spannend wie deze award zou winnen.
De respondenten die dit jaar kozen voor De Hypotheker, geven vrijwel allemaal dezelfde redenen aan voor hun keuze: de bekendheid van het merk, het complete aanbod van aanbieders waaruit een keuze kan worden gemaakt en het landelijke netwerk, zijn de drie zaken die met afstand het meest genoemd worden. Ook het kennisniveau van de medewerkers scoort hoog onder de respondenten. Opvallend is wel dat respondenten die aangeven graag met De Hypotheker samen te werken, in vergelijking met vorig jaar iets vaker een andere naam noemen in de categorieën ‘beste mix tussen digitalisering en persoonlijk contact’ en het ‘future proof’ zijn van de organisatie.
Genomineerden
Van Bruggen Adviesgroep is sinds 1973 actief als financieel dienstverlener. Die lange historie is voor veel van de respondenten die op deze franchiseketen hebben gestemd dé reden om hun vertrouwen in de organisatie uit te spreken. Professionele organisatie, klantvriendelijkheid, kundigheid, snelheid van reageren en innovatief, zijn andere veelgenoemde zaken die de businesspartners hebben ingevuld. Het complete bancaire productaanbod waarmee de adviseur alle klantgroepen kan bedienen wordt volop geprezen door de businesspartners van RegioBank. Andere veelgenoemde zaken zijn: stabiliteit van de bank, oog voor de klant, toegankelijk en de vlotte en correcte service van de medewerkers.
Award Woonverzekeraar
In de categorie Woonverzekeraar waren ASR, Centraal Beheer, Klaverblad en NH1816 door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Omdat twee partijen qua stemmen zo dicht op elkaar zaten, is besloten om dit jaar vier partijen voor deze award te nomineren.
Verregaande digitalisering en de snelheid en gemak die hierdoor wordt ervaren, de scherpe tarieven, goede voorwaarden en de schadeafhandeling zijn de meest genoemde redenen om voor Centraal Beheer te kiezen. Ook de Apeldoornse reclame-uitingen worden duidelijk gewaardeerd.
Genomineerden
Gewoon goed… Dat is kort en krachtig de meest opgegeven reden door respondenten die op Nh1816 stemmen. Maar ook de digitale vooruitgang waarbij de menselijke maat behouden blijft, wordt meer dan eens genoemd. Andere zaken die positief gevonden worden, zijn de grote schaderegelingsbevoegdheid voor adviseurs, persoonlijk contact, goede voorwaarden en prijs-kwaliteitverhouding.
Het brede assortiment met veel keuzemogelijkheden is voor veel respondenten de reden om voor de winnaar van vorig jaar te kiezen. Maar ook het kennisniveau van de accountmanagers wordt meerdere keren als pluspunt van ASR genoemd. De meeste respondenten omschrijven hun keuze voor deze verzekeraar echter kort en krachtig met ‘praktijkervaring’. Het meedenken en de snelle schadeafwikkeling wordt het meest gewaardeerd door de respondenten die voor Klaverblad kiezen. Maar ook de nuchtere ‘doe maar gewoon’ houding die de verzekeraar wil uitstalen, valt in goede aarde bij de businesspartners. De veranderingen die de laatste jaren intern zijn doorgevoerd, worden gezien en positief ontvangen.
Award Kredietverlener
In de categorie Kredietverstrekker waren ABN Amro, Credivance en Interbank door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. In de categorie Kredietverstrekker geven respondenten veelvuldig aan niet rechtstreeks zaken te doen met de geldverstrekkers, maar via serviceproviders als DAK, CFSN, MoneyCare en Financium. Van alle Award-categorieën geven de businesspartners bij de Kredietverstrekkers het minst vaak een toelichting bij hun keuze. Daar waar ze dat wel doen betreft het veelal de producten van de kredietverstrekker.
De storm waarin Interbank tijdens de vorige editie van de Gouden Lotus Awards verkeerde is duidelijk gaan liggen. De keuzes die het bedrijf heeft gemaakt hebben – gezien het aantal stemmen dat de kredietverlener dit jaar kreeg – hun uitwerking niet gemist. De 15-jarige looptijd bij een restschuldfinanciering gaf voor een deel van de respondenten de doorslag om op Interbank te stemmen. Veel businesspartners omschrijven hun keuze echter kort en krachtig met ‘praktijkervaring’. Andere voorkomende zaken zijn: een lage rente, goede mix van producten en mogelijkheden, snelle acceptatie en vriendelijke contacten.
Genomineerden
Snel en sympathiek zijn veelgebruikte termen bij Credivance. De mogelijkheid om te werken met 0% provisie, het brede assortiment, lage rentes en de restschuldfinanciering worden eveneens door de businesspartners genoemd als pluspunten bij de winnaar van vorig jaar. Medewerkers zijn vriendelijk, bereikbaar en zorgen voor een snelle acceptatie. Volgens de respondenten heeft ABN Amro duidelijk een stap voorwaarts gemaakt. Er wordt weer ruimer gefinancierd en de medewerkers zijn online en offline goed bereikbaar en oplossingsgericht. Opvallend aan deze nominatie is dat de bank op het gebied van consumptief krediet niet rechtstreeks zaken doet met het intermediair.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.