Vandaag maken we de winnaars bekend die een of meerdere van de prestigieuze Gouden Lotus Awards 2024 uitgereikt krijgen. Florius wint dit jaar opnieuw de Gouden Lotus Award Hypotheekverstrekker. InFinance-hoofdredacteur Alex Klein is met een camerateam onderweg om de Awards bij de winnaars af te leveren.
Advieskantoor maakt kans op Gouden Lotus Award Klantbeheer
Dit zijn de winnaars van een of meerdere Gouden Lotus Awards 2024:
Hypotheekverstrekker Groot:
Florius
Hypotheekverstrekker Middelgroot:
NIBC Bank
Serviceprovider (gedeelde 1e plaats):
DAK Intermediairscollectief & FlexFront
Serviceprovider <700 kantoren:
Huismerk
ORV-aanbieder:
TAF Verzekeringen
AOV-aanbieder:
TAF Verzekeringen
Woonverzekeraar:
Nh1816 Verzekeringen
Kredietverlener:
DEFAM
Innovatie:
Meest vernieuwende Hypotheekproduct:
ABN Amro Duurzaam Wonen Hypotheek
Florius Verduurzaam Hypotheek
(looptijd tot 30 jaar)
Meest vernieuwende Verzekeringsoplossing:
TAF InkomenZeker AOV voor ondernemers
Meest vernieuwende Dienstverlening aan Intermediair:
Florius brondata coach voor adviseurs
Meest vernieuwende Dienstverlening aan Consument:
ING Calcasa Woningcheck
Feestelijke award-special
InFinance reikt dit jaar voor de negende keer de Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt uit. Adviseurs konden van 28 maart tot en met 1 mei hun stem uitbrengen. Op vrijdag 14 juni verschijnt een feestelijke special met daarin alle onderliggende resultaten van het Gouden Lotus Award onderzoek 2024 en een videoverslag van de award-uitreiking met een eerste reactie van de winnaars.
Gouden Lotus Award Klantbeheer (nieuw)
Dit jaar wordt op HypoVak voor het eerst een Gouden Lotus Award Klantbeheer uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die volgens de advieskantoren een voortrekkersrol vervult op het gebied van actief klantbeheer. Ook is er een award voor het advieskantoor dat volgens de hypotheekverstrekkers hierin uitblinkt. De nieuwe award wordt – net als de Groene Lotus Award – om het jaar uitgereikt. Adviseurs hebben de genomineerden voor de Gouden Lotus Award Klantbeheer gekozen in het Gouden Lotus Award onderzoek.
Award Hypotheekverstrekker Groot: Florius
In de categorie Hypotheekverstrekker Groot waren dit jaar ABN AMRO Bank, Florius en Obvion door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Een meerderheid van de adviseurs die op winnaar Florius heeft gestemd, vindt de geldverstrekker betrouwbaar en voorspelbaar. Ook dit jaar is het merendeel tevreden over de snelle acceptatie, de goed bereikbare, oplossingsgerichte en bij explain-situaties meedenkende binnendienst. De toegankelijkheid van het FAN-portaal en de chatfunctie worden meer dan eens positief uitgelicht. Adviseurs geven aan veel van deze positieve zaken al gedurende een langere periode bij Florius te ervaren. Of zoals een adviseur het omschrijft: “Het is zeldzaam tegenwoordig, maar de menselijke maat is er nog bij Florius.”
Lof is er ook voor de mogelijkheden om ondernemers aan een hypotheek te helpen én de meeneemregeling bij verhuizing. De succesvolle innovatiekracht van Florius is volgens de stemmers het resultaat van luisteren naar wat er in de adviespraktijk gevraagd wordt.
Award Hypotheekverstrekker Middelgroot: NIBC Bank
In de categorie Hypotheekverstrekker Middelgroot waren dit jaar Argenta, NIBC Bank en Vista Hypotheken door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Winnaar NIBC Bank krijgt lof voor de getoonde flexibiliteit, de snelle en voorspelbare acceptatietermijnen én het oplossingsgerichte meedenken in zaken die afwijken. NIBC durft buiten de lijntjes te kleuren, is goed bereikbaar, scherp geprijsd en heeft de processen op orde. De deskundigheid van de acceptanten en de goede ondersteuning vanuit de accountmanagers worden meer dan eens genoemd, evenals de mogelijkheden voor expats en ondernemers.
Of zoals een adviseur het omschrijft: “Een fijne partij om mee te sparren. Niet alleen over simpele aanvragen, maar ook om complexe aanvragen voor elkaar te krijgen. Ze hebben alles in huis om een adviseur tevreden te stellen.”
Award Serviceprovider: DAK Intermediairscollectief & FlexFront
In de categorie Serviceprovider waren dit jaar DAK Intermediairscollectief, FlexFront en De Financiële Makelaar – VCN Hypotheken door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Voor het eerst kregen dit jaar twee partijen evenveel stemmen: DAK en FlexFront.
Winnaar DAK Intermediairscollectief wordt gezien als een meedenkende partij die bereid is om een extra stap te maken. Korte lijnen, goed bereikbaar, deskundige acceptanten, een breed aanbod en snelle processen, zijn zaken die meer dan eens worden genoemd.
Natuurlijk zijn er ook adviseurs die minder tevreden zijn en vinden dat het rechtstreeks veel sneller gaat. Anderen vinden juist dat de processen bij DAK de afgelopen jaren sterk verbeterd zijn. Dat serviceproviding bij DAK geen verdienmodel is, wordt opvallend vaak genoemd.
Winnaar FlexFront krijgt veel lof voor de mogelijkheid tot voorbespreken. De deskundige en meedenkende acceptanten, de goede bereikbaar en de over het algemeen snelle doorlooptijden, worden meer dan eens als positief genoemd. Ook is er waardering voor de aanvullende diensten die worden aangeboden.
Hier en daar wordt de positieve vibe van weleer wel wat minder gevoeld. Die ervaring kan ook te maken hebben met de afhankelijkheid van een specifiek hypotheeklabel of de betrokken servicer. Duidelijk is wel dat de verwerking van Munt-hypotheken het stempel uitmuntend krijgt.
Award Serviceprovider <700 kantoren: Huismerk
In de categorie Serviceprovider <700 kantoren waren dit jaar wederom Home Invest, Huismerk en LNI door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Voor het verwerken van standaard aanvragen krijgt winnaar Huismerk alle lof. Het aantal stukken dat opgevraagd wordt kan volgens een aantal adviseurs wel minder en een deel van de stemmers zou graag zien dat er meer flexibiliteit komt voor zaken die afwijken van de standaard, bijvoorbeeld bij ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid.
Bij Huismerk bepaalt de adviseur zelf hoeveel hulp hij wil hebben. Dat verklaart waarom de gegeven reacties over de serviceprovider sterk uiteenlopen. “Voor een dubbeltje zit je niet op de eerste rij”, schrijft een adviseur met het kleinste ondersteuningspakket dan ook doeltreffend.
Award ORV-aanbieder: TAF
In de categorie ORV waren ook dit jaar Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Winnaar TAF is inmiddels een vast gegeven op de lijst. Adviseurs vinden de verzekeraar innovatief, vernieuwend, efficiënt en vooral prettig om mee samen te werken. Een snel en accuraat acceptatieproces, de vlotte maar persoonlijke schadeafwikkeling en de grote keuzemogelijkheid binnen het ruime productaanbod, worden meer dan eens als positief genoemd.
Lof is er eveneens voor de deskundige acceptanten en actieve accountmanagers die de gedigitaliseerde omgeving persoonlijk maken. Ook de scherpe premies en de heldere voorwaarden stemmen tot positiviteit. Veel voorkomende opsommingen die bij TAF zijn achtergelaten: ‘fijn, goedkoop en snel’ & ‘simpel, snel en helder’.
Award AOV-aanbieder: TAF
In de categorie Inkomen waren dit jaar opnieuw ASR, Credit Life en TAF door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Simpele producten op het gebied van inkomen tegen een goede prijs en een snel en duidelijk acceptatieproces. Dat is hoe winnaar TAF wordt omschreven. Uitstekende productvoorwaarden, innovatief en een brede dekking, worden meer dan eens genoemd. De actieve en meedenkende accountmanagers maken de positieve ervaring compleet.
TAF is duidelijk, maar een enkele stemmer merkt ook dit jaar weer op dat de AOV-acceptatie op het medische vlak soms (te) streng is.
Award Woonverzekeraar: Nh1816 Verzekeringen
In de categorie Woonverzekeringen waren ook dit jaar ASR Verzekeringen, Nationale-Nederlanden en Nh1816 Verzekeringen door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Winnaar Nh1816 Verzekeringen heeft de meest positieve achterban die je kunt wensen. De schadeverzekeraar draagt de local hero’s op handen, de adviseurs doen dat andersom ook. Een 100% intermediairgerichte verzekeraar met een uitmuntende service, snelle schadeafhandeling, blijvend vernieuwend en zeer persoonlijk, zijn veelgehoorde reacties. De bereikbaarheid is goed, de lijnen kort en er is altijd ruimte voor overleg in het acceptatieproces.
Lof is er voor het extranet, de klant-app en de andere digitale stappen die worden gezet, zonder dat dit ten koste gaat van het persoonlijke. Er is in dit onderzoek geen negatief punt te vinden. Het mooiste compliment: “Nh1816 is de zekere factor die je achter je eigen bedrijf wilt hebben staan.”
Award Kredietverlener: Defam
In de categorie Kredietverlener waren dit jaar BNP Paribas Personal Finance, Defam en ING Bank door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.
Award-winnaar Defam is na het vertrek van InterBank op grote afstand de favoriet van adviserend Nederland. Bij Defam staat inmiddels dan ook een lange rij Gouden Lotus Awards te pronken. Degelijk, innovatief, flexibel en snel, worden meer dan eens genoemd. Dit jaar wordt door de adviseurs wel een strengere acceptatie ervaren, wat volgens hen ook bij andere aanbieders het geval is.
Hoewel de reacties overwegend positief zijn, ziet een deel van de stemmers ook mogelijkheden tot verbetering. Zo ervaart een deel van de adviseurs het acceptatieproces als flexibel en snel, terwijl een ander deel dit traject omschrijft als stroperig en niet soepel. Daar tegenover staat dat Defam volgens een meerderheid meestal wel het beste aanbod heeft.
Awards Innovatie
Meest vernieuwende Hypotheekproduct:
ABN Amro Duurzaam Wonen Hypotheek
Florius Vernieuwde Verduurzaam Hypotheek
(looptijd tot 30 jaar)
Op HypoVak werd een vernieuwde versie van de in 2019 geïntroduceerde Florius Verduurzaam Hypotheek en ABN Amro Duurzaam Wonen Hypotheek geïntroduceerd. Een van de grote vernieuwingen ten opzichte van het oude product is de looptijd. Die is uitgebreid van vijftien jaar naar dertig jaar. Dat was een veelgehoorde wens vanuit de adviseurs en dat blijkt ook uit de reacties die de stemmers hebben achtergelaten in het Gouden Lotus Award onderzoek.
Naast een langere looptijd is ook de rentevastperiode losgekoppeld van de looptijd, waardoor de hypotheekoplossing flexibeler is geworden. Bij het afsluiten van een Florius Verduurzaam Hypotheek of ABN Amro Duurzaam Wonen Hypotheek krijgen klanten ook dit jaar nog een gratis energielabel.
Florius introduceerde naast de vernieuwde Verduurzaam Hypotheek ook een nieuw ‘Kansrijk Moment’: het verduurzamingspotentieel. Adviseurs worden hiermee gestimuleerd om mogelijkheden tot verduurzaming met hun klanten met energielabel D of lager te bespreken.
Meest vernieuwende Verzekeringsoplossing:
TAF InkomenZeker AOV voor ondernemers
Net na het sluiten van de vorige editie van de Gouden Lotus Awards lanceerde TAF een nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers: de InkomenZeker AOV. Het is een product met veel keuzemogelijkheden voor een verzekering op maat. Zo kunnen ondernemers hun eigen risicoperiode en uitkeringsduur kiezen.
Wat ook opvalt is de meestijgende einddatum van de verzekering. Ondernemers hebben de mogelijkheid om zich te verzekeren tot de AOW-leeftijd, zonder dat de polis aangepast hoeft te worden als deze leeftijd stijgt tot uiterlijk zeventig jaar. Het inkomen van de ondernemer wordt op digitale en onafhankelijke wijze door Raadhuys Tax Legal Accounting vastgesteld.
Meest vernieuwende Dienstverlening aan Intermediair:
Florius met de brondatacoach voor adviseurs
Het gebruik van brondata in de dagelijkse adviespraktijk vraagt om een gedragsverandering, waarbij oude gewoontes losgelaten worden. Die omschakeling kost nu tijd, maar levert daarna een tijdbesparing op. Adviseurs die nog terughoudend zijn om te gaan werken met brondata, geven echter aan dat dit onder andere komt door de complexiteit van de technische implementatie en veranderingen in het werkproces.
Om die obstakels weg te nemen introduceerde Florius in maart de Brondatacoach. Die geeft hypotheekadviseurs persoonlijke ondersteuning bij het gebruik van brondata, zodat zij de vlottere en efficiëntere verwerking van hypotheekaanvragen in de praktijk kunnen ervaren.
Meest vernieuwende Dienstverlening aan Consument:
ING Calcasa Woningcheck
ING introduceerde in de zomer van 2023 de Woningcheck. Deze betaalde dienst geeft elke potentiële huizenkoper al in de oriëntatiefase inzicht in een aantal belangrijke omgevingsfactoren en toekomstige risico’s, zoals het overstromingsrisico en de staat van de fundering van de nieuwe woning.
De Woningcheck is een product van Calcasa, dat in samenwerking met ING Bank is ontwikkeld. De Woningcheck is voornamelijk gebaseerd op openbaar beschikbare bronnen. Het geeft informatie over het energielabel, de Vereniging van Eigenaren, erfpacht en de fundering en overstromingsrisico’s. Met deze informatie kunnen potentiële huizenkopers volgens ING beter voorbereid de onderhandeling in voor de aankoop van een huis.
Dank aan alle adviseurs die hun stem hebben uitgebracht. Winnaars gefeliciteerd!
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.