‘Vista wil de Coolblue onder de hypotheekverstrekkers zijn’

0

Vista Hypotheken, een volle dochter van de Rabobank, barst van de ambities. Voor komend jaar wil de hypotheekverstrekker 5 miljard euro aan hypotheken uitzetten. Inmiddels wordt samengewerkt met een kleine 4000 kantoren waaronder de grote hypotheekketens; en naast FlexFront wordt nu ook samengewerkt met DAK en VCN HypotheekService. Floor van Workum (oprichter en directeur) en Koen Ooms (manager sales & marketing) steken hun ambitie niet onder stoelen of banken: we are here to stay!

Als je goed naar het logo van Vista Hypotheken kijkt, valt je wellicht op dat ‘hypotheken’ op zijn kop staat. “Hoe je de offerte ook neerlegt bij een klant, hij kan altijd lezen dat wij het zijn”, lacht Ooms.

Een leuke anekdote is ook hoe ze aan de naam gekomen zijn. “Daar hebben we een bureau voor ingeschakeld omdat wij zelf gewoon veel te moeilijk dachten en ook zoiets hadden, dat komt wel. Zij hebben twintig namen bedacht en zijn dat gaan uitvragen onder onze doelgroep, zowel online als op centraal stations. 80% gaf aan te kiezen voor Vista. In het Spaans betekent dat uitzicht en dat vonden we wel een mooie metafoor: uitzicht op je droomhuis”, verteltVan Workum. “En ook: andere kijk op hypotheken.”

Andere kijk op hypotheken

Reden voor het starten met Vista Hypotheken was het missen van de jonge aankopers bij zowel Obvion als Rabobank zelf. “Daarnaast zagen we steeds meer toetreders met andere funding-mogelijkheden en wilden wij ook inzetten op een andere balansstrategie. Met APG haalden we onze eerste grote investeerder binnen”, zegt Van Workum.

“Die andere kijk op hypotheken laten we zien in meerdere dingen. Allereerst onze communicatie met intermediair en klanten. Iedereen bij ons is 24/7 bereikbaar. Wij verstoppen ons niet. Heb je ons nodig, dan zijn we er voor je. Ook in het weekend. Het tweede is de wijze waarop wij omgaan met de materie. Wij willen het graag zo simpel mogelijk houden.

Een hypotheek is een complex product, waar veel bij komt kijken. Bij ons geen kleine lettertjes. Gewoon duidelijke taal”, zegt Ooms. “Onze producten zijn beschikbaar voor vrijwel alle klanttypen, dus ook voor de oudere doorstromer of oversluiter die veelal in lagere LTV-klassen een geschikte geldverstrekker zoeken.”

Iedere klant helpen

Als je op basis van je inkomen een huis of appartement kunt kopen, dan ben je bij Vista Hypotheken aan het juiste adres. “Wij wijken niet af van onze acceptatiecriteria en bieden ruime voorwaarden die voor iedereen hetzelfde zijn. En uiteindelijk is het natuurlijk zo dat wij elke hypotheekklant kunnen helpen met onze labels. Is het niet Vista dan is het Obvion of Rabobank die meer ruimte voor maatwerk of complexiteit hebben.”

“Wij hebben er echt voor gekozen te starten met een eenvoudig product. Dat willen we langzaam gaan uitbreiden. We zijn nu met een  kleinschalige pilot bezig met zzp’ers. We doen dat in samenwerking met enkele adviseurs”, zegt Ooms.

Inmiddels weten de adviseurs Vista Hypotheken goed te vinden. “We zijn in 2018 gestart met de grote hypotheekketens en met serviceprovider FlexFront. Inmiddels zijn we ook een samenwerking aangegaan met DAK en VCN HypotheekService en liggen we bij een kleine 4000 advieskantoren op het schap. Met deze partijen (en met onze servicer Quion) zijn we continu in gesprek om ervoor te zorgen dat we morgen weer net een beetje beter zijn dan vandaag. We zien dat er nog wel potentie is bij adviseurs die bij nieuwkomers altijd de kat uit de boom kijken. Op dit moment kan ruim de helft van het intermediair ons verkopen. Dat is mooi”, aldus Van Workum.

“Wij willen komend jaar in de Top 10 staan”

We gaan knallen

“Wij mogen weliswaar met de jaarwisseling geen vuurwerk afsteken, maar wij gaan komend jaar wel knallen”, lacht Ooms. “We zijn inmiddels startup af. Nu gaat het pas echt beginnen. We hebben  afgelopen jaar ons volume verdubbeld. We willen komend jaar opschalen naar 5 miljard aan uitgezette hypotheken en zijn nu dus volop bezig om onze organisatie daarop aan te passen. Als dit lukt, stomen wij de top 10 van hypotheekverstrekkers binnen en dat is ook ons doel. We verkopen op dit moment honderden hypotheken per week en hebben al twee keer de Gouden Lotus gewonnen.”

Duurzaam wonen

Met de Vista hypotheek zet de verstrekker ook in op duurzaamheid. Het is ook niet voor niets dat Van Workum kartrekker is van het sectorcollectief Duurzaam Wonen. Ook was Vista Hypotheken de eerste geldverstrekker die zonder ingewikkelde voorwaarden een rentekorting gaf bij een woning met een energielabel A.

“Duurzaam wonen, een energietransitie voor elkaar krijgen, voldoen aan de voorwaarden voor het klimaatakkoord zijn zaken die je niet alleen voor elkaar krijgt. Dat moet je als sector samendoen. Rabobank en Obvion deden mee. Vervolgens hebben we ingezet op het opleiden van 3000 Rabobank-adviseurs met als doel dat verduurzaming een thema is tijdens het adviesgesprek. Echte impact krijg je als iedereen meedoet. We hebben honderd partijen bereid gevonden om ook mee te doen. Ons doel is om minimaal 80% van de adviseurs opgeleid te hebben en dat kantelpunt hebben we bijna bereikt”, zegt Van Workum enthousiast.

“De volgende stap is dat wij het nu ook mee gaan nemen in de acceptatie van de hypotheekaanvraag. Dat doen we in samenwerking met HDN (Hypotheken Data Netwerk). Dat is de digitale hypotheeksnelweg en op de snelweg moet je een paar afslagen nemen om de aanvraag geaccepteerd te krijgen. Een van die afslagen is vragen over duurzaamheid. Vanaf 1 januari vragen we dat op basis van vrijwilligheid, per 1 mei 2021 is het verplicht voor iedereen. Dan wordt een aanvraag dus niet geaccepteerd als de vragen over verduurzamen niet gesteld zijn.”

Jonge frisse club

Vista Hypotheken ziet zichzelf als een maatschappelijk betrokken hypotheekverstrekker, die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. “Daarnaast zijn wij gewoon een jonge frisse club en willen wij de Coolblue onder de hypotheekverstrekkers zijn. Dat willen wij vooral ook uitstralen naar het intermediair. Zij zijn de beslisser in de keuze voor de geldverstrekker. De adviseur moet doen wat het beste is voor de klant en wij willen daar top of mind zijn én blijven.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.