
Ze zijn pas sinds 2020 actief op de hypotheekmarkt, maar de waardering van het intermediair is al binnen. De Gouden Lotus Award ‘Hypotheekverstrekker <3 jaar’ is dit jaar voor Lot Hypotheken.
“Adviseurs merken dat we snel zijn en doen wat we beloven”
“Supertrots”, reageert directeur Saskia Buursink op het winnen van de award. “Het is een hele mooie waardering voor ons als jonge partij. Een bevestiging dat we op de goede weg zitten.” Twee jaar geleden besloot moederbedrijf NIBC Bank om Lot Hypotheken als tweede label in de markt te zetten naast NIBC Direct. Met twee merken kan de bank een bredere doelgroep aan consumenten bedienen en meer adviseurs bereiken. Lot Hypotheken onderscheidt zich qua marktpositionering door zich vooral te richten op het proces, de dienstverlening én op duurzaamheid.
Business Manager Operations Paul van Polanen vat samen: “Wij staan voor snel, goed, simpel en groen. We hebben een heel kort en scherp proces, waarin we continu de keten verbeteren. We vragen ons voortdurend af of het ook beter en simpeler kan, door bijvoorbeeld digitalisering en het gebruik van brondata. Dat is makkelijk gezegd, maar om dat ook te doen vergt een dagelijkse inspanning van ons hele team. De uitdaging is om te zorgen voor een balans waarin je enerzijds voldoet aan wet- en regelgeving en risicobeheersing, terwijl je het anderzijds zo simpel mogelijk maakt. We zijn daarin vrij goed geslaagd. Dat is ook de feedback die we terugkrijgen van het intermediair: adviseurs merken dat we snel zijn en doen wat we beloven. Daarnaast is de ervaring en mening van het intermediair ook waardevol bij het doorvoeren van aanpassingen. We halen regelmatig feedback op en nemen dat zo veel mogelijk mee.”
Als 100% dochter van NIBC Bank is Lot een bank met eigen funding. Buursink licht toe: “We hebben een hybride fundingmodel; deels verstrekken we hypotheken voor de eigen balans van NIBC Bank en deels doen we dat voor investeerders. Als bank kunnen we altijd terugvallen op onze eigen funding, ook als een investeerder zich in de toekomst mocht terugtrekken. Het klantbelang kan daarmee altijd centraal worden gesteld.”
“We maken dus gebruik van de krachten van NIBC Bank, maar tegelijkertijd is Lot Hypotheken qua positionering en aansturing verder helemaal zelfstandig”, aldus Van Polanen. “Dat maakt ons heel snel en flexibel.”
Recht-toe-recht-aan product
Dat het intermediair de samenwerking met Lot Hypotheken als goed beoordeelt, blijkt onder andere uit de eigen klanttevredenheidcijfers. “We zitten al twee jaar lang op een NPS van boven de 50, wat binnen de financiële dienstverlening een enorm hoge score is”, aldus Buursink. De cijfers uit het Gouden Lotus Award-onderzoek bevestigen dit. In het onderzoek laten adviseurs weten vooral tevreden te zijn over het snelle acceptatieproces, de scherpe tarieven en de klantvriendelijke voorwaarden. Ook het deskundige persoonlijk contact wordt geroemd.
Hoe kijkt Lot Hypotheken hier zelf tegenaan? “We hebben een recht-toe-recht-aan product dat we zo simpel mogelijk proberen te houden”, aldus Van Polanen. “Daarnaast werken we voortdurend aan de voorspelbaarheid van ons proces. Adviseurs kunnen erop vertrouwen dat dossiers snel beoordeeld worden. Die combinatie maakt dat het voor adviseurs prettig werkt met Lot.”
“Overigens wil het feit dat we eenvoudige hypotheken aanbieden niet zeggen dat we een beperkte doelgroep hebben”, vult Buursink aan. “Adviseurs kunnen voor het overgrote deel van hun klanten bij ons terecht, tegen klantvriendelijke voorwaarden. En al helemaal als het gaat om verduurzaming.”
Lees hier het hele interview in de e-InFinance Special Gouden Lotus Awards 2022
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.