Krachtenbundeling Faster Forward en Nationale Hypotheekbond

0

Faster Forward biedt met Elements al het best beoordeelde ERP-systeem voor het financieel advieskantoor. Met het platform Elements worden losse softwaretools samengevoegd in één geïntegreerd systeem. De hernieuwde nauwe samenwerking met De Nationale Hypotheekbond voegt hier extra waarde aan toe. De hypotheekklant wordt nu in één systeem geholpen vanaf de oriënterende fase tot en met het nazorgtraject.

Op dit moment is er een grote vraag naar hypotheken. Dat zorgt voor extra toestroom van hypotheekaanvragen. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de zeer lage hypotheekrente. Er komt echter weer een moment dat deze vraag naar hypotheken afzwakt. De focus van de adviseur verschuift dan meer naar de bestaande klanten.

Inspelen op levensgebeurtenissen

Om dit goed in te vullen dient de adviseur in te kunnen spelen op veranderingen in de levenssituatie van de consument, de zogenaamde life events. We denken daarbij o.a. aan verhuizen naar een groter (of kleiner) huis, verbouwen, scheiden of de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Al deze events vragen om aanpassingen van de hypotheek.

Maar ook tegen het einde van de rentevaste periode is het nuttig de consument even aandacht te geven. Hiermee geeft de adviseur proactief aandacht aan de consument. Door de samenwerking tussen Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond kan de financieel adviseur hier goed op inspringen. Hij heeft namelijk zijn klanten overzichtelijk in beeld en ontvangt een melding wanneer een contactmoment benodigd is.

André van Nieuwenhuijzen (afbeelding) van Faster Forward zegt hierover: “Elements zorgt ervoor dat alle producten en diensten die de financieel adviseur voor de consument verzorgt, op een goede manier worden geadministreerd in één centraal klantdossier. Elk type financieel product kent zijn eigen specifieke werkproces dat het de adviseur makkelijk maakt om beheer en signalen geautomatiseerd  te laten plaatsvinden. Dankzij onze samenwerking worden signalen uit de software van de Hypotheekbond in de toekomst bijvoorbeeld automatisch opgevolgd door een taak voor de binnendienst.”

Waarom de krachten bundelen?

Het bundelen van de krachten is een logisch gevolg van de grote behoefte uit de markt. Financieel adviseurs willen hypotheekaanvragen efficiënt afhandelen en daarnaast ook bestaande relaties de juiste zorg en aandacht geven. Voor de relaties met een hypotheek zorgt Elements voor het beheren van de hypotheek en de communicatie.

De Nationale Hypotheekbond is de marktleider in het maken van tools die financieel adviseurs gebruiken voor het maken van berekeningen en het inzicht bieden in cijfers. Met deze tools kan de adviseur bijvoorbeeld berekenen wat de financiële consequenties zijn van de keuzes van de klant. Deze actuele informatie is toegevoegd aan het klantdossier in Elements.

Voorbeelden van softwaretools van De Nationale Hypotheekbond:

  • Adviseur berekent of oversluiten van een hypotheek verstandig is
  • Wat zijn de gevolgen voor de hypotheek bij inkomensveranderingen door:
    o Pensionering
    o Werkloosheid
    o Overlijden van de partner
  • Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van de woning
  • Hoeveel bedraagt de maximale hypotheek op basis van het inkomen?

Het beste van twee werelden

Door Elements van Faster Forward te integreren met PortefeuilleSignalen van De Nationale Hypotheekbond wordt het beste van twee werelden gecombineerd in één platform.

Krachtenbundeling Faster Forward en Nationale Hypotheekbond

Jeroen Oversteegen

Op deze manier worden kansen en bedreigingen zichtbaar binnen de klantenportefeuille en kan optimaal invulling worden gegeven aan actief klantbeheer.

Jeroen Oversteegen van De Nationale Hypotheekbond zegt hierover: “Wij maken de website, de maximale hypotheekberekening, het hypotheekrenteoverzicht, de actief beheerscan, en de jaarlijkse uitvraag hoe de klant er financieel voorstaat. Elements zorgt voor de afhandeling, bemiddeling en vastlegging. De nazorgmodule gaat weer via de tools van De Nationale Hypotheekbond. In de toekomst gaan we meerdere oplossingen van beide partijen integreren. Hierdoor kan straks een advieskantoor voor al zijn software bij ons aankloppen.”

Klant wordt geïnformeerd via UwKluis

Ook communicatieplatform UwKluis wordt in de toekomst gekoppeld aan Elements. Hiermee verzamelt en deelt de consument documenten met zijn adviseur. Daarnaast ontvangt de klant persoonlijke tips en trucs.UwKluis biedt ook gedurende de looptijd van een financieel product een groot voordeel, wanneer de consument hierin wijzigingen in zijn financiële, werk- en gezinssituatie doorgeeft.

Vóór de leeftijd waarop een geldverstrekker rekening gaat houden met de pensioeninkomsten krijgt de consument tijdig een bericht over zijn mogelijke besparing door het oversluiten van zijn hypotheek. Hierdoor worden de aandachtspunten van de consument optimaal bediend. Zo krijgen advieskantoren tevreden klanten en neemt de polisdichtheid per klant toe. Het is een passende oplossing voor adviseurs met een langetermijnvisie, waarbij continue communicatie leidt tot loyale klanten.

“Deze samenwerking brengt het beste van twee werelden samen in één platform”

De pluspunten voor de financieel adviseur

Een gemiddelde adviseur gaat 30% van zijn administratieve tijd besparen met Elements van Faster Forward. De bespaarde tijd kunnen adviseurs gebruiken voor klantadvies, in plaats van bezig te zijn met de administratie.

Andere grote voordelen zijn:

  • Alle benodigde softwaretools staan in één systeem
  • Eenvoudig actuele informatie over de klant verzamelen en vastleggen. Met deze informatie zorgt de adviseur ervoor dat een klant financieel gezond blijft
  • Servicegericht werken in plaats van transactiegericht.

Door deze voordelen bouwt de financieel adviseur aan een stabiele relatie met de klant voor de lange termijn. Hierdoor stijgt de polisdichtheid per klant. Ook zal de klant minder snel kiezen voor een overstap naar een andere adviseur. Daarnaast helpt Elements de adviseur ook bij het voldoen aan de zorgplicht. Elements is als het ware een onzichtbare collega binnen het advieskantoor.

Voor de adviseur biedt de samenwerking tussen Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond een verdere tijdsbesparing bij een bredere advisering. De consument is gebaat bij diezelfde snelheid, het gemak en de zekerheid bij complexe financiële producten.

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Juul Dijkhuis

Juul Dijkhuis is freelance financieel blogger met als specialisatie de huizenmarkt, verzekeringen en hypotheken.