Kalkman: ‘Onjuiste beweringen over doorlooptijden’

0

De beweringen van consumentenprogramma Kassa dat de lange doorlooptijden bij hypotheken vooral de schuld zijn van de geldverstrekkers, komen totaal niet overeen met de werkelijkheid. Dat stelt Antoinette Kalkman, directeur van de FlexFront Groep, in een blog.

Kalkman reageert op de Kassa-uitzending van afgelopen zaterdag, waarin werd gesteld dat huizenkopers vaker hun hypotheek niet op tijd rond krijgen door lange doorlooptijden bij hypotheekverstrekkers. Volgens Kassa dreigde hierdoor bijna een kwart van hen het afgelopen jaar hun droomhuis mis te lopen en hing hen een forse boete boven het hoofd.

Kalkman ziet die aantallen niet terug bij haar eigen bedrijf. “Ik akkerde de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.”

Ze vond twee in gebrekestellingen die zijn ontstaan doordat het finaal akkoord niet tijdig rond kwam. “Gelukkig kwam er een dossier op het laatste moment nog goed in mei van dit jaar. Dus feitelijk hebben we, als marktleider in bankgaranties, momenteel één claimdossier om die specifieke reden.”

Ook beweringen van Kassa dat de doorlooptijden bij NIBC kunnen oplopen tot 63 dagen ziet Kalkman niet terug bij FlexFront. “Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan veertig dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.”

“Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. De acceptatieperiode bij de bank, nadat een dossier compleet en correct is ontvangen, heeft slechts enkele uren tot dagen nodig.”

In de optiek van Kalkman heeft Kassa de consument ‘geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt’. “Een kritisch consumentenprogramma onwaardig.” Daarom nodigt ze het programma uit om eens een kijkje te nemen bij haar op de werkvloer.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten