ING beste geldverstrekker in onderzoek Hypotheekbond

0

ING is uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021 in het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond. BLG Wonen en Munt Hypotheken zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd.

Dit jaar hebben bijna driehonderd onafhankelijke intermediairs een oordeel hebben gegeven over welke geldverstrekker zijn werk het beste uitvoert. In het onderzoek is gekeken naar verschillende tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflos faciliteiten, innovatie in producten, dienstverlening en duidelijkheid in communicatie.

ING scoort gemiddeld sterk over de hele linie, met uitschieters op het aanvraag- en acceptatieproces en op duidelijkheid in communicatie. Over alle aspecten heen is er een aantal aanbieders dat regelmatig relatief hoog scoort. Naast ING zijn dit; BLG, Munt, Obvion, Florius en ABN Amro.

Hidde Coebergh (foto midden), directeur Wonen ING: “Het belang van deskundig en persoonlijk advies is groot en wordt alleen maar groter. Deze prijs is daarom een mooie beloning voor de stappen die wij hebben gezet in onze dienstverlening en communicatie richting het intermediair.”

Nazorg

Een aspect dat voor het merendeel van de aanbieders (evenals voorgaande jaren) voor verbetering vatbaar blijft, is de mate waarin nazorg wordt gefaciliteerd. Op het gebied van nazorg zien adviseurs graag dat er een betere informatievoorziening komt vanuit de geldverstrekkers. De meerderheid van de adviseurs is dit jaar op het gebied van nazorg wederom het meest tevreden over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een lagere score op dit vlak.

“Het belang van nazorg en actief klantbeheer neemt toe. Ook de AFM heeft daarvan voor 2022 een speerpunt gemaakt. Wij zien dat geldverstrekkers er stappen in maken en we merken dat adviseurs het heel belangrijk vinden ”, zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij de Nationale Hypotheekbond.

Verbeterpunten

De Nationale Hypotheekbond vroeg de adviseurs ook weer specifiek naar aspecten waarop geldverstrekkers verbetering kunnen laten zien. Net als vorig jaar worden kortere doorlooptijden van de dossiers en de mogelijkheden voor maatwerk veel genoemd.

Daarnaast bestaat bij adviseurs het gevoel dat ze als ‘nummertje’ worden gezien door de geldverstrekkers. Er is dan ook de behoefte aan een persoonlijkere band met vaste aanspreekpunten.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.