Hypotheeklooptijd van 30 jaar achterhaald

0

Yellowtail vindt het niet passen dat bij een stijgende pensioenleeftijd nog steeds gerekend wordt met een hypotheeklooptijd van 30 jaar. Ook de decennia oude methodiek van bruto woonquotes zou wat hen betreft een beoordeling op basis van de feitelijke integrale gezinssituatie moeten zijn.

Gert Vasse, director bij Yellowtail, mengt zich hiermee in de discussie rond de aflosbare hypotheken. “Er is ongetwijfeld een groep Nederlanders in de leeftijdscategorie 45-55 jaar met een aflossingsvrije hypotheek waarvan de maandlast bij het aangaan van de hypotheek ongeveer een kwart van het netto maandinkomen in beslag nam, en waarvan de last in 2031 vanwege het wegvallen van de hypotheekrenteaftrek misschien wel een derde deel van het maandinkomen gaat bedragen. Het gaat hier in de kern om twee onzekerheden: je weet als hypotheekverstrekker niet de actuele financiële situatie van een consument, en je weet als consument niet of je in 2031 nu wel of geen probleem hebt”.

Kies het juiste moment

Juist die onzekerheden schetsen volgens hem een gezamenlijk belang en daarmee een goede basis om samen aan de slag te gaan. Dat begint volgens Vasse met het op het juiste moment aangaan van de dialoog. “Op het juiste moment de consument inzicht bieden in de persoonlijke situatie nu en straks per 2031. Geijkte momenten zijn in ieder geval het verstrekken van de hypotheekjaaropgaaf voor de belastingaangifte en het moment dat de hypotheekrente weer voor een nieuw termijn kan worden vastgezet. Ook zijn consumenten meer dan gemiddeld geïnteresseerd als er een nieuwsuitzending over het onderwerp is geweest of als er een impactvolle wijziging is in de gezinssituatie. Start de dialoog, want aflossingsvrij is niet zorgplichtvrij; zowel voor consumenten, aanbieders en adviseurs.”

Binnen vijf minuten inzicht

Waar de banken aangeven hiervoor eigenlijk geen tijd te hebben, ziet Vasse initiatieven ontstaan om de hypotheekklanten inzicht te geven en een handelingsperspectief te bieden. “Inzicht in de persoonlijke situatie nu en straks per 2031 kan de consument al eenvoudig zelf online verkrijgen. Inkomensgegevens, pensioengegevens en belastinggegevens zijn digitaal toegankelijk. De faciliterende partij kan hiermee direct en behoorlijk nauwkeurig aangeven wat het huidige besteedbare inkomen is en de situatie bij het bereiken van de pensioenleeftijd. Dit alles kan de consument ’s-avonds in vijf minuten op de bank verkrijgen, zonder dat er schaarse handjes van de faciliterende partij nodig zijn. Met dit inzicht zal een deel van de consumenten direct gerustgesteld zijn.”

Digitaal oplossen

Moet er nu wel actie ondernomen worden om problemen in 2031 voor te zijn, dan is ook dat in veel gevallen digitaal op te lossen, zegt Vasse. “Een deel van de consumenten zal zichzelf kunnen redden door bijvoorbeeld nu vast maandelijks of eenmalig een bedrag af te lossen; deze processen zijn over het algemeen ook gedigitaliseerd met bijvoorbeeld iDeal-betaling. Door de lagere actuele hypotheekrente kan de maandelijkse besparing ook direct worden omgezet in een aflosbedrag, zodat 2031 alsnog met vertrouwen tegemoet gezien kan worden. Wanneer de consument toch liever eerst een specialist wil spreken alvorens tot actie over te gaan, dan beschikken we in Nederland gelukkig nog over een groot netwerk aan financieel adviseurs”.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.