2020 was een jaar dat vraagt om terugkijken. Maar laten we eens beginnen met vooruitkijken; wat verwacht Hidde Coebergh, Directeur Wonen ING, van 2021?
Hidde Coebergh: “Terecht, terugkijken is goed, vooruitkijken is beter. In de meeste branches zal het antwoord op deze vraag helaas uitdrukkingen als ‘herstellen van’ of ‘veerkracht bewijzen’ bevatten. In het geval van de woningmarkt en advies over hypotheken zijn dergelijke uitdrukkingen niet van toepassing. De vraag is eerder of 2021 weer een heel goed jaar wordt? Voor die vraag zijn er specialisten, zo staat er in deze ‘Kansen & Visie 2021’ ook een column van mijn collega Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING Nederland.
Als ik vooruitkijk, dan staat als een paal boven water dat consumenten ook in 2021 behoefte hebben aan professioneel financieel advies op maat. Misschien wel meer dan ooit. Ik verwacht dat wij de onafhankelijke adviseurs verder kunnen helpen met digitalisering, passende proposities voor specifieke doelgroepen en het verder uitbouwen van onze langjarige samenwerking.”
Je begint bij digitalisering. Staat dat niet haaks op het intermediaire advieskanaal?
“Zeker niet! Integendeel zelfs. Digitalisering helpt om klanten efficiënter te bedienen waardoor er meer tijd vrijkomt voor datgene wat een intermediair graag doet en waarmee hij/zij impact maakt voor klanten: professioneel financieel advies op maat. Ik zie digitalisering niet als bedreiging maar juist als kans voor de sector en goed voor de consument. Neem nou twee digitaliseringsslagen die, onder andere ook door ING, in 2020 zijn gerealiseerd: het digitaal ondertekenen van de offerte en bijbehorende documenten en die van identificatie op afstand. Activiteiten waarvan digitalisering gemak en efficiency brengt maar geen enkele negatieve invloed heeft op de dienstverlening van een intermediair.
Als we meer van dit soort processen weten te digitaliseren, dan komt er in de agenda van het intermediair meer ruimte om klanten te adviseren. Daarom zet ING samen met partijen als Calcasa of ‘fintech’ Ockto stappen in het verder digitaliseren van het hypothekenproces. Juist om advies nóg meer centraal te kunnen stellen.”
Als je spreekt over specifieke doelgroepen, waar denk je dan aan?
“Hoewel iedere individuele situatie net weer even wat anders is, zijn er groepen consumenten met op onderdelen vergelijkbare uitdagingen. Denk aan starters op de woningmarkt en senioren. Voor starters is toetreden tot de woningmarkt vaak uitdagend door belemmeringen als weinig starterswoningen, hoge huizenprijzen, beperkte leencapaciteit en vaak weinig eigen geld. Meer woningen bouwen is dé oplossing, maar dat vraagt tijd. Daarom is creativiteit binnen de huidige mogelijkheden vereist. Daarbij helpt aanpassing van de NHG-grens en verlaging van de overdrachtsbelasting.
Ook aanbieders van hypotheken kunnen helpen. Zo heeft ING de mogelijkheid om deels aflossingsvrij in box 3 te financieren en biedt het ouders met overwaarde op de eigen woning mogelijkheden om hun kinderen te helpen met ‘een vliegende start’. Ook voor senioren met overwaarde die dit ‘vermogen dat in stenen zit’ willen gebruiken als pensioenaanvulling, voor grotere uitgaven of als ‘appeltje voor de dorst’ hebben wij recent de mogelijkheden verruimd. Een derde doelgroep, vaak wat minder besproken, zijn kennismigranten die zich duurzaam in Nederland vestigen. Nadat wij recent de financieringsmogelijkheden voor deze ‘expats’ hebben verruimd naar 100%, kijken wij nu hoe wij ons aanbod nog verder kunnen verbeteren.”
Je noemde samenwerking als derde element. Doel je daarmee op het samen met het intermediair kiezen welke doelgroepen extra aandacht verdienen?
“Ja, dat is een voorbeeld, maar er is veel meer. Onze Relatiemanagers spreken dagelijks vele intermediairs en dat gaat dan uiteraard ook over de behoeften en wensen van specifieke doelgroepen. Dat helpt ons bij de ontwikkeling van nieuwe proposities. Met ‘meer’ doel ik bijvoorbeeld ook op de hulp die wij het intermediair kunnen bieden bij het omgaan met de uitdagingen die corona met zich meebrengt. Denk aan onze online seminars met toonaangevende topsprekers over onderwerpen als renteontwikkeling, hoe je een professioneel klantgesprek voert via video of de invloed van corona op de huizenmarkt. En natuurlijk, voor mij altijd hét hoogtepunt van het jaar, ons Hypotheekevent waar we kennis delen, inspireren en prikkelen.”
“In 2020 is wederom bewezen dat mensen persoonlijk advies nodig hebben en daarvoor kiezen”
Een online Hypotheekevent; hoe was dat?
“Ik zal eerlijk zijn: ik had vooraf wel wat twijfel of een online event zou werken. Het elkaar écht ontmoeten, laat zich eigenlijk niet vervangen. Tegelijkertijd was er juist nu alle reden om op afstand bij elkaar te komen. Ik kijk dan ook met trots terug op een geslaagd event waarin vakmanschap, ondernemerschap en inspiratie hand in hand gingen. Ja, eigenlijk heb ik ervaren wat intermediairs in 2020 in de praktijk hebben ervaren: het op afstand vinden van verbinding is zonder meer mogelijk!”
Tot slot: hoe kijk jij terug op 2020?
“Dat 2020 een bijzonder jaar was, dat is natuurlijk een understatement van jewelste. Eens te meer hebben we geleerd dat – en hoe waar kan een cliché zijn – de gezondheid van jezelf en je dierbaren simpelweg het allerbelangrijkste is. De maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van corona tegen te gaan hebben enorme impact. Op onszelf, op onze klanten en op onze manier van werken. En dan was, zeker in het begin, de grootste uitdaging om de adviespraktijk en ‘de operatie’ up and running te houden. Intermediairs en klanten moesten met elkaar ervaren hoe advies op afstand werkt. Daarbij maakten we ons, zeker in het begin van de coronacrisis, grote zorgen over een negatieve impact op de woning- en hypotheekmarkt.
Maar die is vooralsnog uitgebleven. Sterker nog, een recordaantal mensen verhuizen of passen hun bestaande woning aan. En het allermooiste: in 2020 is wederom bewezen dat mensen persoonlijk advies nodig hebben en daarvoor kiezen. Of het nu gaat om het kopen van een huis of de juiste verwachtingen hebben en keuzes maken bij bijvoorbeeld inkomenszekerheid of pensioen. Vraag het een onafhankelijk financieel specialist: hij of zij biedt inzicht, overzicht en helpt bij het maken van de juiste keuzes. Het belang van persoonlijk financieel advies is altijd én juist ook nu, van grote waarde.”
Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.