Een shared economie gebouwd op vertrouwen

0

De digitale revolutie verandert de wereld om ons heen in een razend tempo.

Ik herinner me nog mijn eerste mobiele telefoon, een wonder van techniek waar je het spelletje Snake op kon spelen. Mijn negenjarig neefje kan zich geen wereld zonder iPad meer voorstellen.

Ook onze economie verandert onder invloed van de digitale revolutie. Zo zien we de macht verschuiven van onpersoonlijke, afstandelijke instituten, naar consumenten die zelf via online platformen aan de knoppen zitten.

Onderling vertrouwen

Er ontstaat een revolutionaire nieuwe shared economie, gebaseerd op onderling vertrouwen. Of is dat eigenlijk gewoon terug in de tijd? Al eeuwen geleden kwamen in dorpen mensen bij elkaar om ruilhandel te bedrijven en werd er hard onderhandeld of een koe nou zes of zeven schapen waard was. Iedereen kende elkaar en onderling vertrouwen was een voorwaarde voor handel.

De afgelopen jaren is crowdfunding – een model gebaseerd op onderling vertrouwen – sterk gegroeid. Hierbij halen consumenten of bedrijven zelf geld op bij particulieren. Sinds kort is het bijvoorbeeld ook mogelijk om je hypotheek deels te crowdfunden. Dat levert zowel de investeerder als de huizenkoper een mooi voordeel op.

Het is een misverstand te denken dat crowdfunding alleen voor mensen zou zijn die niet terecht kunnen bij de bank. Veel bedrijven kiezen bijvoorbeeld voor crowdfunding omdat dit, naast de financiering, vooral ook betrokken investeerders en ambassadeurs voor het bedrijf oplevert.

Innovatief financieren

De shared economie biedt mooie kansen voor adviseurs die zien dat er innovatieve manieren van financieren nodig zijn. Het gaat niet om de slimste techniek. Het gaat om onderling vertrouwen. Het gaat om mensen met elkaar verbinden. Zo maak je samen een win-win.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Vincent van den Noort

Vincent van den Noort is medeoprichter van en Directeur Customer Experience bij Jungo.