Bank schond zorgplicht, maar klacht is ongegrond

0

Twee consumenten die hun hypotheek wilden wijzigen, vinden dat ABN Amro tijdens dit traject tekort is geschoten in zijn zorgplicht. Ook het feit dat de bank een advies verplicht stelde en om veel (vertrouwelijke) informatie vroeg viel niet in goede aarde. Gedeeltelijk is de klacht gegrond, vindt de Geschillencommissie van Kifid. Maar de vordering wordt toch afgewezen.

Dat blijkt uit een niet-bindend advies van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. De bewuste consumenten hebben bij ABN Amro een hypothecaire geldlening bestaande uit een aflossingsvrij deel en een spaardeel. In 2021 willen zij deze omzetten naar een volledig aflossingsvrije hypotheek. De bank bevestigt dat deze wijziging mogelijk is en vraagt de consumenten een aantal documenten aan te leveren, waaronder een kopie van de aangifte inkomstenbelasting van één van de consumenten over het jaar 2020. Na het aanleveren van deze stukken vraagt de bank om aanvullende stukken, waaronder een volledig leesbare belastingaangifte. Dat weigeren de consumenten, omdat zij dit te privacygevoelig vinden. Bovendien vinden zij dat uit de stukken die zij al beschikbaar hebben gesteld, blijkt dat hun financiële situatie solide is.

Ook verplicht de bank verplicht de consumenten tot een advies voor de wijziging van de hypothecaire geldlening. Volgens de consumenten is dit onterecht, omdat zij begrijpen wat de wijziging inhoudt. Bovendien is geen sprake van een substantiële wijziging. De consumenten zijn immers al bekend met de aflossingsvrije hypotheekvorm.

De consumenten dienen vervolgens een klacht in bij de bank. Op het moment dat ABN Amro per brief reageert op deze klacht gaat het mis: de brief is verkeerd geadresseerd en bereikt de consumenten niet. De hypothecaire geldlening van de consumenten is inmiddels voortgezet met een aflossingsvrij deel en een spaardeel met een rentevaste periode van tien jaar.

Bank heeft zorgplicht geschonden

Met het hanteren van onjuiste adresgegevens heeft de bank volgens Kifid onzorgvuldig tegenover de consumenten gehandeld. Bovendien erkent de bank dat zij onjuiste informatie aan de consumenten heeft verstrekt over de omzetting van de spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek en zij heeft daarvoor haar excuses aangeboden. Dat is een schending van de zorgplicht.

Daar staat echter tegenover dat de bank na negentien dagen wel de juiste informatie heeft gegeven. Dit was ruim voordat de rentevaste periode van de consumenten afliep. Er was toen nog voldoende tijd om de omzetting van de hypothecaire geldlening te realiseren.

Bank mocht advies verplicht stellen

De bank mocht volgens Kifid een advies verplicht stellen, omdat de wijziging van een spaarvorm naar aflossingsvrije hypotheekvorm kan worden beschouwd als een substantiële wijziging. Dat de consumenten al over een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek beschikken en aangeven dat zij begrijpen wat het product inhoudt, zorgt er niet voor dat daardoor de wijziging niet substantieel is.

Bank heeft niet te veel informatie gevraagd

De commissie is van oordeel dat in dit specifieke geval niet is gebleken dat de bank buiten de reikwijdte van haar bevoegdheden informatie van de consumenten heeft gevraagd. Het opvragen van de belastingaangifte zou mogelijk achterwege kunnen blijven als uit de andere stukken al voldoende blijkt dat een consument in staat is om de hypotheeklasten te kunnen dragen. Maar dat was niet het geval.

Ook hebben de consumenten niet concreet onderbouwd welke bijzondere persoonsgegevens in hun belastingaangifte staan die de bank niet zou mogen verwerken.

Conclusie

Gelet op het voorgaande mocht de bank de bewuste stukken bij de consumenten opvragen. Maar de consumenten hebben geweigerd die stukken te geven. De gevolgen van die weigering komen daarom voor rekening van de consumenten. Dit betekent volgens Kifid dat het niet aan de bank te wijten is dat het traject van de wijziging van de hypothecaire geldlening niet (per de nieuwe rentevaste periode) is voltooid.

Er is dan ook geen grond voor toewijzing van de vordering van de consumenten om omzetting van de hypothecaire geldlening met terugwerkende kracht te realiseren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.