Adviseurs zijn minder tevreden over hypotheekaanbieders

0

Hypotheekadviseurs zijn gedurende 2023 minder tevreden geworden over de dienstverlening van geldverstrekkers. Volgens Ingage Franchise wordt de afname in tevredenheid vooral veroorzaakt door de groeiende invloed van wet- en regelgeving.

Dat blijkt uit de een meting onder adviseurs en binnendienstmedewerkers van Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) over het vierde kwartaal 2023. De franchiseketen benadrukt dat tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers over het algemeen hoog blijft. Toch is er een duidelijke afname van tevredenheid merkbaar.

De maand november kende zelfs de laagste tevredenheid is sinds de uitbraak van de coronapandemie begin 2020. Dit is opmerkelijk gezien het feit dat er het afgelopen kwartaal geen pieken waren in hypotheekaanvragen en geldverstrekkers nauwelijks tot geen achterstanden hadden (in tegenstelling tot Q2/Q3 van 2022).

Adviseurs zijn met name meer ontevreden over de aspecten snelheid, meedenken, flexibiliteit en duidelijke communicatie bij aanbieders.Klachten variëren van trage doorlooptijden, te kritische en twijfelachtige acceptanten, en het opvragen van overmatige aanvullende documenten, tot gebrekkige terugkoppeling en het niet nakomen van beloften. Technische problemen en systeemkwesties, onduidelijke eisen en een gebrek aan kennis van het eigen acceptatiekader dragen bij aan de lijst van grieven. Vooral wanneer het bestaande klanten van de desbetreffende geldverstrekker betreft, is het onbegrip des te groter.

Wet- en regelgeving

Volgens Ingage Franchise wordt de afname in tevredenheid vooral veroorzaakt door de groeiende invloed van wet- en regelgeving, met name op het gebied van CDD/witwascontroles en strengere eisen aan explains/maatwerk. “Deze ontwikkelingen hebben bij acceptanten veel onzekerheid teweeggebracht. Daarnaast zien we een toename van complexere aanvragen, met name in verband met echtscheidingen. Mogelijk dat bepaalde geldverstrekkers hun capaciteit ook wat meer hebben afgeschaald door de kanteling van de markt vorig jaar.”

Veel adviseurs geven aan dat er behoefte is -buiten klantgericht/oplossingsgericht meedenken- aan duidelijke richtlijnen vanuit geldverstrekkers. Bijvoorbeeld over wat er specifiek wordt verwacht als het gaat om de ‘herkomst eigen middelen’, zoals een bankafschrift, de IB-aangifte van het vorige jaar, of de nota van afrekening van de verkoop van de vorige woning. Duidelijkheid hierover zou volgens Ingage Franchise veel tijd besparen voor zowel adviseur als de klant.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.