‘Kennis over depositogarantiestelsel kan beter’

0

Alhoewel Nederlanders redelijk op de hoogte zijn van het bestaan van het depositogarantiestelsel, zijn ze nog niet bekend met de precieze kenmerken. Zo weet vrijwel niemand de maximale termijn te benoemen waarbinnen spaarders na het faillissement van een bank het geld terug kunnen krijgen.

Er is ruimte voor verbetering van de kennis van Nederlanders over het depositogarantiestelsel (DGS), vindt De Nederlandsche Bank (DNB), ‘In de wetenschap dat deze kennis een belangrijke bijdrage levert aan vertrouwen in de sector’. Een onderzoek van DNB onder 849 personen in 2017 laat zien dat driekwart van de Nederlanders weet dat spaarders hun geld op de bank tot een bepaald bedrag terug krijgen bij een faillissement.

Daarbij kan 45% van de ondervraagden spontaan aangeven dat de maximale garantie gelijk is aan 100.000 euro. Eveneens de helft van de ondervraagden geeft aan dat DNB verantwoordelijk is voor het DGS en dat het spaargeld bij alle Nederlandse banken gegarandeerd is. De bekendheid met het DGS is groter onder hoogopgeleiden en ouderen dan onder laagopgeleiden en jongeren.

Maximale termijn

De maximale termijn waarbinnen spaarders na het faillissement van een bank het geld terug kunnen krijgen is bij vrijwel niemand bekend. Minder dan één procent weet dat deze op dit moment gelijk is aan twintig werkdagen. De meeste ondervraagden verwachten een langere uitkeringstermijn van meer dan dertig werkdagen, maar vinden tegelijkertijd dat een uitkering in minder dan twintig werkdagen gewenst is.

Een derde van de Nederlanders wil weten hoe lang het maximaal duurt voordat zij het geld terug krijgt als het DGS inwerking treedt. Hier geldt dat DNB samen met de Nederlandse banken werkt aan een verdere verkorting van de uitkeringstermijn naar zeven werkdagen. Het is de ambitie om deze termijn al in 2019 te bereiken.

Positief

Op basis van een beschrijving van de belangrijkste kenmerken is 86% van het Nederlandse publiek positief of heel positief over het DGS, omdat het zekerheid, veiligheid en vertrouwen geeft, maar ook omdat het een prettig gevoel geeft. Het faillissement van een bank zou volgens ondervraagden negatieve gevoelens van zenuwen, angst en onzekerheid oproepen, die de neiging versterken geld van de bank te halen wanneer deze in de problemen komt. Deze emoties nemen af naarmate men meer kennis heeft over het DGS.

Betere kennis over het DGS draagt er volgens DNB dus aan bij dat rekeninghouders minder snel geneigd zijn geld van de bank te halen wanneer een bank in de problemen komt. “Het verbeteren van de publieksbekendheid met het DGS is daarmee op zichzelf een instrument om financiële stabiliteit te bevorderen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.