IT-verbouwing maakt DEFAM nog efficiënter

0

Op de intermediaire kredietmarkt zijn volgens Han Pieter Mulder, Commercieel directeur DEFAM, twee zaken doorslaggevend: een scherpe rente en goede processen. “Die twee staan niet los van elkaar. Met efficiënte processen kun je kostenverlagend werken en dat vertaalt zich in scherpe prijzen met een gezonde marge voor de bedrijfsvoering.” De investeringen in het IT-landschap die DEFAM doet gaan deze processen op korte termijn nog efficiënter maken.

“Omzetten van kortlopend naar langlopend krediet is niet altijd het beste advies”

DEFAM is onderdeel van Alfam Consumer Credit, een 100% dochter van ABN Amro. Het verstrekt sinds 1981 leningen en kredieten in Nederland. Het onafhankelijke intermediair is de belangrijkste pijler onder het fundament van DEFAM.

Dat is al 40 jaar zo, en dat zal het ook de komende 40 jaar zijn, verzekert Mulder. “Die samenwerking heeft ons sterk gemaakt en zal ons in de toekomst nog sterker maken. De adviseur kent de klant beter dan wie ook. Het sluiten van de bankkantoren heeft de positie van het lokale intermediair versterkt. Zichtbaar, herkenbaar en bereikbaar zijn voor veel consumenten belangrijke factoren.”

IT-verbouwing

Net als vorig jaar komt bij Gouden Lotus Award-winnaar DEFAM de kwalificatie ‘scherpste prijs’ het vaakst voor in de reacties die adviseurs hebben achtergelaten op het stemformulier. Op dat onderdeel zit het dus wel goed. Voor wat betreft de processen kondigde DEFAM eind 2020 forse investeringen in de IT-infrastructuur aan. “Daarmee versterken we het fundament waar ons bedrijf al vier decennia op rust en ook de komende veertig jaar op zal staan”, zei algemeen directeur David Minderhoud destijds.

Inmiddels is de IT-verbouwing in volle gang en zijn al grote verbeteringen doorgevoerd. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer gemak en efficiëntie in de processen en daar gaan zowel het intermediair, als de klant in de mijn-omgeving en de medewerkers bij DEFAM van profiteren. De adviseurs lijken weinig te merken van de IT-verbouwing. Het aanvraagproces wordt door de adviseurs die op DEFAM hebben gestemd eenvoudig gevonden en ook het acceptatieproces krijgt dit jaar opnieuw het predicaat ‘snel’.

“Voor een belangrijk deel heeft de adviseur dat ook aan zichzelf te danken”, zegt Mulder. “Wij kunnen de processen hier helemaal op orde hebben. Het succes valt of staat voor een groot deel door de wijze waarop het intermediair de aanvraagdossiers aanlevert. Natuurlijk zijn we blij met de waardering, maar we blijven ook kritisch naar onszelf kijken. Er valt echt nog wel het nodige te verbeteren en daarom zou ik onszelf nog niet het predicaat ‘snel’ willen geven. Door nieuwe procesonderdelen te automatiseren en meer brondata toe te passen kunnen we samen met het intermediair de komende tijd een behoorlijke efficiëntieslag maken. Als straks het IT-landschap is vernieuwd zal het intermediair ook weer nieuwe proposities van DEFAM kunnen verwachten. Actuele proposities die inspelen op een veranderende klantbehoefte en aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt.”

Lees hier het hele interview in de e-InFinance Special Gouden Lotus Awards 2022

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.