Interbank zet een volgende stap in het verantwoord uitlenen van geld en stopt per 13 september definitief met het aanbieden van Doorlopend Krediet met een 1% maandtermijn. Leningen waarbij consumenten niet of nauwelijks aflossen passen volgens Interbank niet meer in deze tijd.
‘Binnen een redelijke termijn en op een verantwoorde manier aflossen’
Ook gaat de consumptieve geldverstrekker klanten op regelmatige basis verzoeken eventuele veranderingen in hun persoonlijke situatie door te geven. Hierdoor kan er tijdig opnieuw naar de financiële situatie van de klant gekeken worden, als een verandering daartoe aanleiding geeft.
Nieuwe koers
In een toelichting zegt Interbank dat het afschaffen van het Doorlopend Krediet met een 1% maandtermijn in lijn is met de nieuwe koers die Interbank sinds 2015 volgt. Daarin ligt de focus op een ‘open manier samenwerken met de consument bij het op een verantwoorde wijze realiseren van financiering voor zijn behoeftes en wensen’. Met doorlopende kredieten met een maandtermijn vanaf 1,5% zijn consumenten volgens Interbank beter in staat ‘binnen een redelijke termijn en op een verantwoorde manier’ hun lening af te lossen.”
Het is tevens een nieuwe stap in een reeks aanpassingen van het productenportfolio van Interbank. Ook de Persoonlijke Lening is al aangepast en eerder dit jaar zijn nieuwe niche-producten geïntroduceerd zoals de Beter Wonen Financiering en Restschuldfinanciering.
Kassa dossiers
Dit weekend kwam Interbank ook weer aan bod in het consumentenprogramma Kassa!. Er werd teruggekeken op de afhandeling van dossiers die eerder in het programma in beeld zijn gebracht, de zogenoemde ‘wurgkredieten’. In de uitzending van 14 mei deed Robert Doornbos (foto), directeur bij Interbank, de toezegging dat voor klanten met een wurgkrediet naar een passende oplossing zou worden gezocht. Daaraan is deze zomer hard gewerkt.
Voor de mensen die op 14 mei bij Kassa aanwezig waren is er een oplossing gevonden in de vorm van productomzettingen en een (forse) verlaging van rentepercentages. Maar ook zijn er tientallen dossiers aangepast van mensen die na de uitzending met of zonder inmenging van de Stichting Geldbelangen bij Interbank hebben aangeklopt. Daarnaast is Interbank zelf pro-actief klanten met een probleemkrediet aan het benaderen. “We hebben sinds 2015 al een groot aantal klanten aangeschreven met het voorstel om hun doorlopend krediet aan te passen, zodat zij meer konden gaan aflossen. Daar gaan we mee door.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.