Een ander perspectief

0

Door voor een internationale bank te werken, kun je Nederland vanuit een ander perspectief bekijken. Ik kom na zes-en-een-half jaar terug uit Duitsland, waar ik voor BNP Paribas directeur was bij Von Essen Bank. De verschillen met Nederland zijn significant.

Een eenmalige provisie vooraf van 8 tot 10 procent voor consumptief krediet is daar bijvoorbeeld nog heel normaal. Verzekeringen worden nog steeds stilzwijgend voor minimaal een jaar verlengd. De grote Duitse banken hebben problemen met hun automatiseringsgraad en lopen minstens vijf jaar achter.

Bovendien zijn er nauwelijks mogelijkheden voor outsourcing van operationele processen. Contant geld is het primaire betaalmiddel: in 60% van de horecagelegenheden kun je alleen met contant geld betalen.

Als je nog wat verder naar het zuiden gaat, in Frankrijk, Italië en Spanje zie je weer andere aspecten. Waar banken zeer goede directe kanalen hebben, is de intermediaire distributie onderontwikkeld. Dit kanaal bestaat nog vaak uit individuele adviseurs die letterlijk aan de keukentafel thuis aanvragen voor leningen verzamelen. Zij worden nog dagelijks door bankmedewerkers bezocht die de papieren aanvragen screenen en verzamelen.

Nederland voorop

Tegelijkertijd hoor ik dat wij in Nederland nog steeds ontevreden zijn met de hoge mate van toezicht, dat een aanvraagproces van dertig naar vijf minuten teruggebracht moet worden en dat we nog steeds papieren documenten moeten scannen bij acceptatie.

Als je, zoals ik, bij een bank in het buitenland hebt gewerkt, zie je echter al snel dat Nederland in Europa één van de meest doorontwikkelde financiële producten en markten heeft. Het Nederlandse intermediaire kanaal is zeer professioneel. Wij hebben unieke automatiseringsmogelijkheden met tools, zoals HDN en Maex. Daarnaast zijn er volop mogelijkheden om processen te outsourcen.

Tevens wordt de sector proactiever met betrekking tot de zorgplicht, waarvan de laatste aanpassing van de gedragscode door de VFN een goed voorbeeld is. Ik zie dan ook tot mijn grote vreugde dat het belang van de klant steeds meer ‘echt’ centraal komt te staan.

Kortom, ik prijs mijzelf gelukkig weer in Nederland te kunnen werken met een naar mijn mening zeer volwassen markt met professionele spelers, een hoge graad van automatisering en een goed ontwikkelde zorgplicht.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Reinier van Fulpen

Reinier van Fulpen is algemeen directeur bij BNP Paribas Personal Finance.