Compensatieregeling Nationale-Nederlanden om te hoge rentes

0

In navolging van ABN Amro, Rabobank, ING en (gisteren) de Volksbank kondigt ook Nationale-Nederlanden Bank aan klanten te gaan compenseren die te veel variabele rente hebben betaald over hun doorlopend krediet.

Het gaat daarbij om klanten van Nationale-Nederlanden en van voorheen Delta Lloyd Bank en Ohra Bank.

Het Kifid heeft de afgelopen jaren meerdere uitspraken gedaan over doorlopende kredieten met een variabele rente van andere aanbieders. Het Kifid vindt dat als in de voorwaarden niet goed duidelijk wordt gemaakt wanneer de bank de rente mag wijzigen de klant mag verwachten dat de rente de gemiddelde marktrente volgt.

Na eigen onderzoek van Nationale-Nederlanden Bank is gebleken dat de variabele rente van het doorlopend krediet ook niet in alle gevallen de ontwikkeling van de gemiddelde marktrente heeft gevolgd. Daarom gaat de bank klanten compenseren die te veel rente hebben betaald. Dit geldt zowel voor huidige klanten als voor klanten waarvan het contract al is afgelopen. De compensatieregeling geldt ook voor klanten van rechtsvoorgangers van Nationale-Nederlanden, waaronder Delta Lloyd Bank en Ohra Bank.

Momenteel werkt Nationale-Nederlanden Bank aan het opstellen van de regeling. Naar verwachting worden de details van de compensatieregeling in de tweede helft van 2022 bekendgemaakt. Klanten met een doorlopend krediet die in aanmerking komen voor de compensatie worden vervolgens hierover benaderd en hoeven zelf geen actie te ondernemen. Voor oud-klanten komt er een mogelijkheid om zich te melden.

Nationale-Nederlanden heeft een pagina online gezet met meer informatie.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.