CFSN: binnen vijf minuten een garandeerde kredietofferte

0

CFSN Kredietendesk lanceerde deze maand een aanvraagmodule voor consumptief krediet en financial lease, dat 24/7 binnen slechts vijf minuten offertes kan garanderen en adviseurs de mogelijkheid biedt om direct daarna zelf de contracten op te maken.

Als onafhankelijk serviceprovider voor het mid- en backofficeproces richt CFSN Kredietendesk zich op consumptief krediet, financial lease en MKB krediet. Er zijn ruim 1.400 actieve intermediairs aangesloten bij CFSN. Voor hen regelt de serviceprovider uit Hengelo het gehele aanvraagproces richting alle beschikbare banken en wordt tevens de volledige operationele en administratieve afhandeling – inclusief maandelijkse rekening courant – uit handen genomen.

In de intermediaire bediening speelt automatisering dus een heel belangrijke rol, maar niet de enige, zegt directeur Hans Schoonwater (afbeelding). Hij is ervan overtuigd dat naast online ook een offline wereld blijft bestaan waarin CFSN zich kan blijven onderscheiden door korte lijnen, persoonlijk contact en deskundige medewerkers die meedenken met de adviseur.

Hoogste versnelling

Online gaat CFSN het verschil maken met de lancering van een nog efficiënter ingericht aanvraagsysteem, waarmee de serviceprovider zichzelf in de hoogste versnelling zet. Op dit moment wordt bij een juiste aanlevering van de kredietaanvraag al binnen maximaal één tot anderhalf uur een aanvraag volledig goedgekeurd. Schoonwater: “Op het moment dat een intermediair een klant aan tafel heeft zitten die een kredietaanvraag wil doen, kan hij via ons extranet de gehele informatievoorziening en aanvraagprocedure online doorlopen. Wij controleren digitaal de aangeleverde aanvraag en pas als het helemaal in orde is, sturen wij de aanvraag naar de kredietverstrekkers van wie wij denken dat de aanvraag past binnen hun acceptatiecriteria. Dan moet je denken aan vier of vijf banken tegelijk. Dit proces is volledig gedigitaliseerd, er komen geen handen meer bij kijken.”

“Vervolgens krijgen wij geheel geautomatiseerd een terugkoppeling van de kredietverstrekkers. De banken die tot verstrekking van het geldbedrag over willen gaan, worden vervolgens vergeleken op basis van rentes, voorwaarden en eventuele aanvullende voorwaarden die zij aan de lening stellen. In de regel komt het er meestal op neer dat we uiteindelijk drie concurrerende offertes doorsturen naar het intermediair. De adviseur adviseert vervolgens de offerte die het best aansluit.”

Veeleisende consument

Door de oprukkende 24/7 cultuur wordt de klant nog veeleisender, stelt zijn zoon en Accountmanager Buitendienst, Stefan Schoonwater, vast. “Er worden snelle systemen verwacht, goede bereikbaarheid en realtime reactie op vragen. Met onze mensen en systemen kunnen we ruimschoots aan die verwachtingen voldoen, dat krijgen we ook terug van de adviseurs die het gebruiken. Om ook in de toekomst te kunnen voldoen aan de verwachtingen van adviseurs en klanten en de hogere eisen die worden gesteld aan systemen, heeft CFSN een compleet nieuw automatiseringssysteem laten bouwen dat zich vertaalt in een moderne extranetomgeving voor de adviseur. Met een nog efficiënter ingericht aanvraagsysteem dat 24/7 binnen slechts vijf minuten offertes kan garanderen en adviseurs de mogelijkheid biedt om direct daarna zelf de contracten op te maken.”

“Na een offerteaanvraag volgt een geautomatiseerde terugkoppeling op het scherm van alle beschikbare banken die op basis van de aanvraag een aanbieding kunnen doen die passend is bij het doel van die aanvraag, bijvoorbeeld restschuld, woningverbetering of energiebesparende middelen. Op basis van dit doel wordt geautomatiseerd een vergelijking gemaakt. Daarmee zetten we in op nog meer gebruikersgemak en zetten we op basis van snelheid weer een grote stap voorwaarts.”

De live-gang van het nieuwe systeem stond eerder deze maand gepland, zodat adviseurs tijdens HypoVak voor het eerst kennis konden maken met de nieuwe werkomgeving.

Direct zekerheid

De snelheid waarmee CFSN op het speelveld van adviseur, serviceprovider en kredietverstrekker acteert, stelt de adviseur in staat om zijn klant vrijwel direct zekerheid over het te verkrijgen krediet te geven. Het nieuwe intermediairportaal communiceert dan ook niet alleen feilloos met het eigen crm-systeem van CFSN, ook worden slimme datakoppelingen met externe bronnen tot stand gebracht. Koppelingen die het mogelijk maken om via welke applicatie dan ook aanvragen te ontvangen, offertes terug te koppelen en relevante klantstukken te delen. Hierdoor vindt een efficiënte en snelle data-uitwisseling plaats tussen alle partijen in de keten.

Wilco Zonderland, manager CFSN: “Dat bleek aan de achterkant niet altijd eenvoudig te realiseren. Met name de gegevensuitwisseling met de banken is complex. Die werken veelal nog met vrij gedateerde systemen, waarmee het lastig digitaal communiceren is. In dat opzicht stemt de beweging die HDN maakt op het gebeid van consumptief krediet ons hoopvol. Maar ook die hebben nog een lange weg te gaan.”

Serviceproduct

CFSN biedt de adviseurs webtools aan zoals een leencalculator, mijn leenadvies en een aanvraagmodule. Het advieskantoor kan deze tools op de eigen website plaatsen. In die ondersteuning gaat de serviceprovider nu een stap verder, door een mini-website voor consumptief krediet beschikbaar te stellen. Deze informatieve en slimme webpagina’s, die realtime met het nieuwe extranet communiceren, kan het kantoor geheel in de eigen look-and-feel toevoegen aan hun bestaande website.

Dit soort ondersteuning is volgens Zonderland in de lijn met de doelgroep die CFSN bedient. Dat zijn hypotheekkantoren die wel over de juiste vergunningen beschikken, maar die consumptief krediet niet als hun corebusiness zien. Die zetten consumptief krediet in als serviceproduct en sluiten maximaal een vijftigtal kredieten per jaar.

“Wij vinden dat consumptief krediet onlosmakelijk verbonden is met het hypotheekadvies. Een extra kredietbehoefte ontstaat vaak niet bij het afsluiten van de hypotheek, maar juist in de periode daarna. Ook dan moet je zorgen dat je in beeld blijft om die klanten aan boord te houden. CFSN ondersteunt die hypotheekkantoren daar zowel aan de voor- als achterkant volledig bij. Bijvoorbeeld ook met de Wft-appliccatie MijnLeenadvies, waarmee we de adviseur digitaal door het complete adviestraject begeleiden. Door minder inspanning een beter rendement, dat is waar CFSN voor staat.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.