BKR-registratie telefoonkrediet

0

Vanaf 1 mei 2017 moeten telecomaanbieders van de AFM voor telefoonkredieten vanaf 250 euro een leentoets afnemen, inclusief toetsing en registratie bij het Bureau Kredietregistratie. Daarmee wordt de telefoon op afbetaling van invloed op de leencapaciteit van consumenten.

Behalve de telefoonkredieten vanaf 250 euro, worden vanaf 1 mei ook betalingsachterstanden op deze kredieten geregistreerd bij het BKR. Vanaf vandaag zijn telecomaanbieders al verplicht om een krediettabel en de waarschuwingszin ‘Geld lenen kost geld’ in hun reclames te tonen. Ook moeten de kosten van het telefoonkrediet voortaan apart worden vermeld.

Koppelverkoop

Als een klant bij de koop van een mobiele telefoon verplicht een abonnement moet afsluiten is sprake van koppelverkoop. In dat geval mag de telecomaanbieder geen rente of andere kosten in rekening brengen voor het telefoonkrediet. In de krediettabellen moet dan een rentepercentage van 0% worden getoond. Is er geen sprake van koppelverkoop, dan mogen er wel kosten en rentes in rekening worden gebracht.

Koop op afbetaling

Mobiele telefoons worden vaak in combinatie met een telefoonabonnement aangeboden voor een vaste prijs per maand. Een contractduur van 12 of 24 maanden is daarbij gebruikelijk. Dit betekent dat de kosten van de mobiele telefoon in deze periode worden afbetaald. Koop op afbetaling is een vorm van krediet. Het toezicht hierop ligt bij de AFM. Het deel van het telefoonabonnement dat gaat over belminuten, sms’jes en het gebruik van mobiel internet is geen krediet.

Bij telefoons op afbetaling van meer dan 250 euro zal de aanbieder van het toestel de consument vanaf 1 mei vragen om gegevens over inkomen en woonlasten en zal hij tevens gegevens opvragen bij het BKR. Als consumenten hun mobiele telefoon direct of binnen drie maanden betalen, hoeven zij geen gegevens over hun inkomen of woonlasten op te geven. Dit geldt ook wanneer minder dan 250 euro voor de mobiele telefoon in (12 of 24) termijnen wordt afbetaald. In dat geval wordt de consument wel gevraagd of hij de maandelijkse kosten van de mobiele telefoon kan betalen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.