Scildon: ‘Wie spaart wordt minder waard’

0

Scildon heeft een korte video laten ontwikkelen om het bewustzijn bij de consument over het belang van beleggen in het kader van vermogensvorming te vergroten.

De rente over spaargeld is nu al een aantal jaren extreem laag. Veel deskundigen verwachten dat de huidige lage rentestand nog geruime tijd zal aanhouden. Voor levensverzekeringsmaatschappij Scildon was dit reden een video te laten ontwikkelen gericht op consumenten.

In de film wordt aangegeven dat alleen al de inflatie verantwoordelijk is voor een sterk verlies aan koopkracht over het spaargeld. Een inflatie die slechts 1% boven het renteniveau ligt laat per jaar al 3,5 miljard euro aan koopkracht over het spaargeld van de Nederlandse burger verdwijnen. De inflatie is echter hoger dan 1% en daarnaast krijgen veel spaarders ook nog eens te maken met rendementsheffing.

Theo Krins, manager vermogensadvies van Scildon: “Dit brengt financiële risico’s voor klanten met zich mee. Waar sparen als een nationale deugd wordt gepropageerd, constateren we dat grote groepen consumenten denken aan vermogensopbouw te doen, maar op basis van de huidige rentestand geen positief rendement realiseren. Eerlijke voorlichting over de verschillende vormen van vermogensopbouw in termen van koopkracht is echt nodig.”

Leuk en confronterend

“In de afgelopen periode hebben we nagedacht hoe we de boodschap over het belang van beleggen op een aansprekende manier onder de aandacht kunnen krijgen van consumenten”, aldus Dick de Kruijk, marketingmanager Scildon. “Samen met het in videoboodschappen gespecialiseerde bureau Klein + Klein zijn we uitgekomen op een video die opvallend en prikkelend is. Op een leuke maar tegelijkertijd confronterende manier zien consumenten dat ze met sparen hun doelen op de lange termijn niet halen. Vandaar dat op enig moment in de film de stelling voorbij komt van ‘wie spaart wordt minder waard’.”

De Kruijk: “Wij hebben deze video inmiddels zowel aan consumenten als financieel adviseurs laten zien. Meest recent tijdens het Scildon congres ‘Ondernemen met Passie’. Al snel wordt de boodschap duidelijk en geeft het stof tot nadenken over de wijze van vermogensopbouw.”

De film ‘Sparen of beleggen’ kan door financieel adviseurs ook op hun eigen site worden geplaatst. Het doel is om met klanten het gesprek aan te kunnen gaan over hun spaardoelen en de wijze waarop die kunnen worden gerealiseerd.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.