Fiscale fout bij ontwoekerprocedure

0

Aegon heeft fouten gemaakt bij het compenseren van klanten voor hun woekerpolis. Doordat de Belastingdienst verkeerd werd ingelicht, wordt consumenten onterecht 20% revisierente berekend over de compensatie.

Dit ontdekte de Consumentenbond afgelopen week en heeft hierover aan de bel getrokken bij de Belastingdienst en Aegon.

Aegon keerde vorig jaar een compensatie uit aan tienduizenden consumenten die jarenlang teveel kosten hebben betaald voor hun woekerpolis. De verzekeraar heeft de uitkering van de compensatie doorgegeven aan de Belastingdienst, maar heeft daarbij een verkeerde codering gebruikt. Daardoor is deze compensatie in de verkeerde rubriek terecht gekomen van de vooraf ingevulde belastingaangifte.

De uitkering staat nu ingevuld in de rubriek ‘afkoopsommen lijfrente die onder de loonheffing vielen en waarover revisierente moet worden betaald’. Hierdoor wordt consumenten onterecht 20% revisierente berekend over deze compensatie. De uitkering had eigenlijk ingevuld moeten worden in de rubriek ‘AOW, pensioen, lijfrente en andere uitkeringen of afkoopsommen die onder de loonheffing vielen’. Daarover wordt geen revisierente betaald.

De Consumentenbond heeft Aegon en de Belastingdienst van deze fout op de hoogte gesteld en de Belastingdienst is nu op zoek naar een oplossing om deze fout in de Belastingaangifte 2013 recht te kunnen zetten. Als consumenten deze fout in hun belastingaangifte zelf handmatig herstellen, zal dat opgemerkt worden door de Belastingdienst en zal de aangifte extra onder de loep genomen worden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.