Finfluencers op radar AFM

0

De AFM maakt zich zorgen over het gedrag van sommige ‘finfluencers’ (influencers die zich op sociale media specifiek uitspreken over beleggen). Zij houden zich niet altijd aan de regels, prijzen soms risicovolle producten aan en zijn niet altijd transparant over hun eigen belangen en vergoedingen die ze krijgen.

Dit staat in een verkennend onderzoek naar ruim 150 finfluencers door de AFM. Finfluencers zijn een snelgroeiend fenomeen. Ze maken beleggingsgerelateerde podcasts, schrijven blogs en zijn actief op kanalen als Instagram, YouTube of Facebook. Volgens de AFM onderstreept dit fenomeen de toegenomen belangstelling voor beleggen onder vooral jongeren.

Volgens de toezichthouder staat het belang van de belegger lang niet altijd voorop bij dit soort uitingen, ondanks de goede bedoelingen van veel finfluencers. “De meesten van hen hebben overigens geen relevante financiële opleiding of werkervaring, terwijl ze door hun volgers wel als expert worden gezien.”

Transparantie ontbreekt

Er zijn weinig finfluencers die neutraal posten. Vaak staan hun eigen ervaringen centraal en hebben daarnaast een eigenbelang. Zo biedt een deel tegen betaling trainingen en eigen boeken aan, of toegang tot een afgesloten online community. Het gebeurt dat finfluencers aanbevelingen doen waar ze zelf een belang bij hebben. Over deze belangen zijn ze niet altijd transparant. Ook raden ze soms volgers aan een rekening te openen bij een bepaalde beleggingsonderneming, en krijgen daarvoor een vergoeding per klant die ze aanbrengen. Dit mag niet.

Veel finfluencers maken gebruik van de disclaimer dat ze geen financieel advies geven. Zonder vergunning van de AFM is dit ook niet toegestaan. Toch gebeurt dit soms wel, bijvoorbeeld in vraag-en-antwoordsessies op Instagram. Het risico is aanwezig dat dit ook in besloten cursussen en online groepen gebeurt.

Het komt voor dat finfluencers beleggingsondernemingen aanprijzen die zeer risicovolle producten zoals CFD’s, forex en crypto’s aanbieden. Soms zijn dit aanbieders zonder vergunning. De AFM heeft tientallen meldingen gekregen van consumenten die door tips van finfluencers veel geld hebben verloren. Onlangs waarschuwde de AFM nog voor een illegale aanbieder die gebruik maakte van Nederlandse finfluencers.

AFM waarschuwt

De AFM heeft de finfluencers die bij haar in beeld zijn duidelijk gemaakt welke regels voor hen gelden en dat ze zich hieraan moeten houden. Daarnaast wijst de AFM beleggingsondernemingen erop dat aanbrengvergoedingen niet mogen, omdat daarmee het provisieverbod wordt overtreden. De activiteiten van finfluencers blijven de komende tijd nadrukkelijk op de radar van de AFM staan.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.