AFM maant tot actie in woekerpolisdossier

0

Er moeten nog flinke stappen worden gezet door verzekeraars en adviseurs bij de nazorg van consumenten met een beleggingsverzekering. Niet alle partijen zijn met dezelfde urgentie en intensiteit bezig.

Dat blijkt uit onderzoek (tot december 2013) van de AFM naar de vooruitgang van de nazorg door verzekeraars en adviseurs voor klanten met een beleggingsverzekering. De AFM dringt er al enige tijd bij verzekeraars en adviseurs op aan om deze klanten actief te benaderen en te helpen.

De AFM heeft streefcijfers vastgesteld voor het activeren van klanten. Voor polissen waarmee consumenten wegens bijvoorbeeld hoge kosten van de overlijdensrisicoverzekering geen kapitaal meer opbouwen, moet voor het einde van het eerste kwartaal een oplossing zijn gevonden.

Voor polissen die aan een hypotheek zijn gebonden, gaat de AFM ervan uit dat voor het einde van het jaar 80% van de klanten is geactiveerd. In de volgende rapportage rond de zomer zal de AFM de resultaten van verzekeraars kunnen toetsen aan de streefcijfers.

Een belangrijk deel van de verzekeraars heeft een gedegen aanpak en is begonnen met het benaderen van klanten. Er waren eind november 2013 echter ook verzekeraars die nog niet waren begonnen. “Het is de vraag of zij de streefcijfers halen”, aldus de AFM.

Veertien van de achttien verzekeraars benaderen hun klanten inmiddels. Ongeveer 55% van klanten met alle typen beleggingsverzekeringen had eind november 2013 een eerste ‘activatiebrief’ ontvangen van de zes grootste verzekeraars; ongeveer 2% is een of meerdere keren gebeld.

Voor klanten met een hypotheekgebonden polis is 72% inmiddels benaderd door de zes grootste verzekeraars. De meeste verzekeraars kunnen echter nog onvoldoende aantonen dat klanten daadwerkelijk een bewuste keuze over hun beleggingsverzekering hebben gemaakt of trekken te snel de conclusie dat klanten in actie zijn gekomen.

De AFM heeft ook onderzoek gedaan naar de nazorg door adviseurs. Per 1 september 2013 had 64% van alle adviseurs meer dan de helft van hun klanten met een beleggingsverzekering benaderd (2012: 55%) en had 40% meer dan de helft van hun klanten hersteladvies gegeven (2012: 33%). Deze cijfers komen uit het zogenoemde self-assessment voor financieel dienstverleners, dat afgelopen jaar is gehouden.

In haar rapportage geeft de AFM concrete voorbeelden, waarmee de betrokken marktpartijen veel klanten hebben weten te activeren. Naar schatting van de AFM zijn er nog ongeveer 3,3 miljoen lopende beleggingsverzekeringen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.