Consument wil meer eigen inbreng

0

Een grote meerderheid van de Nederlanders (84%) wil zelf meer invloed uitoefenen op de eigen financiële toekomst. Desondanks geeft een derde toe daar soms wel advies bij nodig te hebben.

Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van financieel platform MijnGeldzaken.nl is uitgevoerd onder 1.000 representatieve Nederlanders. Onderzocht is in hoeverre Nederland inzicht heeft in de eigen geldzaken, en hoe het ervoor staat met de nationale financiële gezondheid.

Nederlanders zijn zich ervan bewust dat het verstandig is om de geldzaken goed te regelen: 91% vindt het belangrijk om inzicht te hebben in hun geldzaken en 84% wil graag zelf de touwtjes in handen nemen en meer invloed uitoefenen op hun financiële toekomst.

Dat is niet zo gek, want een derde (36%) van het land ligt weleens wakker door geldzorgen. Hoewel Nederlanders erom bekend staan een spaarzaam volk te zijn, geeft ongeveer de helft van de respondenten in het onderzoek aan niet te weten hoe en of ze voor financiële risico’s als arbeidsongeschiktheid (51%) of overlijden (43%) gedekt zijn; bijna tweederde (58%) weet niet of ze tijdens hun pensioen kunnen rondkomen.

Het oordeel van Nederlanders over het bankwezen is niet mild. Meer dan de helft (51%) van alle Nederlanders geeft aan dat hun vertrouwen in het bankwezen in de afgelopen twee jaar (sterk) is gedaald. Opmerkelijk is dat ook verzekeraars weinig vertrouwen hebben bij consumenten.

Ruim de helft van alle Nederlanders (57%) vindt dat banken de consument onvoldoende instrumenten geven om de geldzaken goed te regelen. Het belangrijkste doel van bankmedewerkers is volgens 62% van de respondenten eerder het verkopen van eigen financiële producten en niet de klant van goed advies voorzien. Dat blijkt ook in de praktijk: 52% van alle Nederlanders met een lening zou, met de kennis van nu, liever voor een andere lening kiezen dan die zij eerder hebben afgesloten.

Financieel planner Rick Wassenaar, oprichter van MijnGeldzaken.nl, licht de onderzoeksresultaten toe: “De vraag rijst of banken en andere financiële instellingen de aangewezen partij zijn voor het geven van advies: zij zijn namelijk gericht op de verkoop van producten. Het belang van de consument is dan altijd in het geding. Het platform MijnGeldzaken.nl zal consumenten het noodzakelijke inzicht bieden en, tegen lage kosten, laagdrempelig toegang geven tot een onafhankelijk adviseur.”

Hoewel Nederlanders de touwtjes in handen willen nemen wat betreft de financiële toekomst, geeft een derde toe daar soms wel advies bij nodig te hebben: 37% zegt vaker advies nodig te hebben dan ze vragen. Een even grote groep Nederlanders (38%) vindt het lastig om advies te vragen, omdat het te duur is (30%) of omdat men simpelweg niet weet aan wie ze het moeten vragen (28%).

Uit het onderzoek blijkt dat het vragen van advies ook een kwestie van vertrouwen is en dat Nederlanders de geldzaken het liefst zelf op orde brengen: op de vraag wie men het meest vertrouwt wanneer het gaat om financieel advies, antwoorden de meeste Nederlanders ‘zichzelf’. Hypotheekwinkels en verzekeraars leggen het af tegen de banken, maar de banken leggen het op hun beurt af tegen onafhankelijke financieel adviseurs.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten