AFM eist duidelijkheid over serviceabonnementen

0

Financieel adviseurs moeten bij het aanbieden van serviceabonnementen aan hun klanten heel duidelijk maken wat de consument kan verwachten voor een dergelijk abonnement. Zeker als het een aanbod aan bestaande klanten betreft waarbij de adviseur via provisie eerder al is betaald. Dat meldt de AFM.

De toezichthouder is nadrukkelijk niet tegen abonnementen, waarbij de klant met zijn adviseur duidelijke afspraken maakt voor adviezen en andere diensten in de toekomst. Zeker bij langlopende financiële producten, zoals een hypotheek, kan het raadzaam zijn om met enige regelmaat met de adviseur te kijken of de hypotheek nog passend is. Het is echter nooit verplicht voor klanten om een abonnement af te sluiten. Consumenten hoeven niet dubbel te betalen voor dezelfde dienstverlening.

Het televisieprogramma TROS Radar besteedde maandag 14 januari aandacht aan klachten van consumenten over serviceabonnementen. Uit de klachten bleek vooral dat er onduidelijkheid bestaat over waarom een abonnement nodig zou zijn. Het is aan de adviseur om hier duidelijk over te zijn. Consumenten wordt aangeraden alle informatie op een rij te zetten voordat een abonnement wordt afgesloten, en bij onduidelijkheden vragen te stellen aan de adviseur.

Door het provisieverbod dat op 1 januari van kracht is geworden, is nog meer dan voorheen financieel advies een zelfstandige dienst geworden die is losgekoppeld van het afsluiten van een financieel product. Dat past in een zuiver model waarbij een adviseur in het belang van de klant moet handelen, en niet langer indirect via verzekeraars of banken wordt betaald. 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.