AFM deelt standpunt provisieverbod met verzekeraars

0

De AFM heeft in een brief haar belangrijkste standpunten over het provisieverbod gedeeld met verzekeraars. Verzekeraars kunnen hiermee nagaan of zij zaken voldoende hebben geïmplementeerd vóór het provisieverbod op 1 januari 2013 ingaat. Dat meldt het Verbond van Verzekeraars.  

De AFM geeft in haar brief, die voor leden beschikbaar is op Verbondsnet, aan in het toezicht actief te gaan letten op constructies die afbreuk doen aan het zuivere marktmodel, het gelijke speelveld tussen aanbieders en adviseurs en zorgvuldige dienstverlening aan klanten. Standpunten van de AFM over onder andere netto producten, het dienstverleningsdocument en productkortingen zijn in de brief nader toegelicht.

Op een bijeenkomst van het Verbond schetste de AFM enkele marktontwikkelingen. Zo ziet de toezichthouder op het gebied van dienstverlening een ontwikkeling naar digitaal advies. Ook gaat de consument een deel van het (voor)werk zelf doen. Marktpartijen spelen hier vervolgens op in door eenvoudiger producten en meer diversiteit in bedieningsconcepten aan te bieden.

De Nederlandse ontwikkelingen sluiten aan bij trends op het gebied van bedieningsconcepten in het Verenigd Koninkrijk. Hier zijn mogelijk lessen uit te trekken. Ook in het Verenigd Koninkrijk gaan Engelse klanten per 1 januari 2013 voor bepaalde producten de adviseur rechtstreeks betalen. In de Engelse verzekeringsbedrijfstak spelen Platforms hierbij een bijzondere rol. Een Platform is, volgens Freddie Findlater, Head of Adviser Platforms een “web-enabled administration service that supports the distribution of multiple investment products that are mainly invested in unfettered mutual funds”. Op een Platform acteren klanten, adviseurs en aanbieders.
 
De Engelse gastspreker schetste de achtergrond van deze trend: “De verzekeringsmarkt in het Verenigd Koninkrijk is flink gekrompen door een reeks schandalen eind jaren negentig en begin deze eeuw. Dit leverde een groot probleem op voor de advisering van de traditionele verzekeringsproducten, de klant ging meer naar banken en nam meer beleggingsgerelateerde producten af voor langetermijnvermogensopbouw.” Als reactie hierop hebben de levensverzekeraars hun businessmodellen omgegooid en veranderde hun rol van productaanbieders naar diensverleners met online services, de zogenoemde Platforms. Findlater: “Op een Platform, dat beheerd kan worden door één verzekeraar maar ook door objectieve partijen, treffen aanbieders, adviseurs en klanten elkaar, waarbij de klant aan het stuur zit. Hij regelt zelf zijn financiële zaken en treft op het Platform provisieloze producten en pakketten. Hij kan als hij dat wil bij het shoppen, bijvoorbeeld bij een overstap, ook gebruikmaken van zijn adviseur, waarbij transparant is gemaakt wat er voor het advies in rekening wordt gebracht.”

Findlater gaf aan dat de klanten van Platforms mensen met verschillende adviesbehoeften zijn, dus heel uiteenlopende doelgroepen kennen. “Niet alleen vermogende klanten,maar ook veel klanten met een relatief klein vermogen zijn actief op een Platform. Ruim vijftig procenten van de klanten regelt zo zelf zijn zaken.” Volgens Findlater laat ongeveer 20% het geheel over aan de adviseur. Iets minder dan 30% kiest zelf, maar raadpleegt ook zijn adviseur die op het Platform actief is. “De toegang tot advies is geen probleem. In deze ontwikkeling is, ondanks het provisieverbod, dus veel ruimte voor adviseurs en heeft de levenmarkt zijn marktaandeel weer weten te vergroten”, aldus de Engelsman die hiermee mogelijke Nederlandse toekomstmuziek weergaf.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.