Consumenten geven minder uit

0

Nederlandse consumenten houden de hand op de knip sinds afgelopen week. Het aantal pintransacties bij fysieke winkels ligt ruim een derde lager dan een jaar eerder. Alhoewel het aantal betalingen aan webshops tegelijkertijd een toename laat zien, biedt dit geen tegenwicht.

Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van pintransactiedata van ING. Consumenten rekenen inmiddels ruim een derde minder met hun pinpas af sinds de eerste corona-maatregelen zijn afgekondigd. De afgelopen week lag het aantal transacties bijna 35% lager dan in dezelfde week een jaar eerder. Vanaf 15 maart liet het totaal aantal pintransacties een duidelijk dalende trend zien, maar de laatste zeven (beschikbare) dagen stabiliseert de daling net onder de 35%.

Stijging online aankopen compenseert niet

In onlinewinkels zijn consumenten juist veel vaker te vinden dan voor de coronacrisis. Het aantal betalingen aan webshops is de afgelopen paar weken gestegen met maar liefst 25% ten opzichte van een jaar geleden. Hoewel ING dus duidelijk ziet dat een deel van de consumentenaankopen door de coronacrisis is verschoven van fysiek naar online, biedt deze verschuiving maar weinig tegenwicht aan de daling van het aantal pintransacties.

ING-econoom Marten van Garderen “Onze data leveren belangrijke indicatoren over hoe de coronacrisis de consumentenuitgaven op dit moment raakt. Een flinke daling in het aantal pintransacties is een sterke indicatie dat consumenten flink minder vrije uitgaven doen. Zo rekenen we namelijk het grootste deel van onze aankopen af. Bovendien wijzen cashopnames in dezelfde richting. De verschuiving richting online aankopen legt onvoldoende gewicht in de schaal om hieraan tegenwicht te bieden.”

Hogere en lagere pinbedragen

Gemiddeld wijkt het pinbedrag niet veel af van normaal. Consumenten die de afgelopen week een pinbetaling deden rekenden gemiddeld 25,40 euro af. Dat is slechts 7% meer dan in dezelfde week een jaar eerder. De extra grote ‘kassabon’ bij de supermarkt (+30%) en het wegvallen van veel relatief kleine pinbedragen in de horeca zorgen voor dit iets hogere gemiddelde.

Ook ziet ING grote stijgingen van het gemiddelde pinbedrag bij speelgoed- en hobbywinkels (+25%) en op plekken waar we onze vrije tijd normaalgesproken doorbrengen, zoals vakantieparken, hotels en bioscopen (+108%). Die grote toename komt omdat in deze categorie vooral hotels open blijven. Een vergelijkbaar effect zorgt voor lagere pinbedragen bij café en restaurants (-13%), want daar resteert het relatief goedkope bezorgen en afhalen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.