De vrouwelijke adviseur: laissez faire of handle with care?

0

Met één hak achter een sport van de carrièreladder blijven hangen. Dat is het lot van menige talentvolle vrouwelijke professional. Veelgenoemde factor (veelal door henzelf) is dat het hen aan initiatief en durf zou ontbreken. De praktijk wijst echter uit dat alleen in organisaties waarin openheid de boventoon voert, initiatief en durf ook de ruimte krijgen en gewaardeerd worden. Hoe zit dat in uw organisatie? Met heldere afspraken en zorgvuldige monitoring van gewenst m/v-gedrag maakt u het verschil.

Krijgen en/of nemen bij u de vrouwelijke professionals de ruimte die ze nodig hebben? Een ruimte die, mits wel gedefinieerd en benut, uw organisatie aan het gewenste bedrijfsresultaat helpt?

Een echtpaar staat aan de balie van een luxe autodealer. De man en vrouw zijn in een verhitte discussie geraakt met een mannelijke en een vrouwelijke verkoopadviseur. Ze richten zich daarbij echter alleen tot de mannelijke adviseur. Zelf neemt de vrouwelijke adviseur ook geen initiatief om te participeren. De gemoederen lopen hoog op en de klanten maken aanstalten om het pand te verlaten. Dan neemt de vrouwelijke adviseur het woord. Ze legt kalm en helder in enkele zinnen uit wat de kwestie is en wat er gaat gebeuren. De klanten knikken, bedanken en vertrekken opgelucht.

Tal van sectoren, ook die van u, kenmerken zich door een snelle opkomst van vrouwelijke professionals, waaronder adviseurs en consultants. De situatie bij de autodealer, die zich concentreert op de mannelijke adviseur terwijl de vrouwelijke adviseur minimaal zo ter zake kundig blijkt, typeert echter vele werkvloeren.

Wie is zij dan?

hakkenFeit is dat óók in een professionele context anders naar vrouwen dan naar mannen wordt gekeken. Door vrouwen én mannen. En dan bedoelen we ook letterlijk ‘gekeken’. Houding, kleding, wijze van communiceren, niets wat aan onze aandacht ontsnapt. Iets wat menig vrouwelijke topper tot wanhoop drijft . Want die aandacht gaat veelal ten koste van de aandacht voor haar resultaten. Daardoor wordt meer dan eens de effectiviteit van vrouwelijke professionals over het hoofd gezien, belemmerd of niet gestimuleerd.

Bekijk het eens zo

De mate van aandacht voor het ‘wie’ en ‘hoe’ in plaats van het ‘wat’ trekt een wissel op de ruimte die vrouwen voelen om te doen waar ze goed in zijn. Terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat in organisaties waar vrouwen die ruimte krijgen, de bedrijfsresultaten, de werksfeer en de klanttevredenheid beter zijn dan in organisaties waar dat niet zo is. Logisch, want in zulke organisaties functioneren vrouwen én mannen beter. En dat vertaalt zich in betere omzetcijfers.

Gekwalificeerde vrouwelijke professionals zijn van grote waarde voor organisaties, onder meer op het vlak van klantrelaties.

Niet parkeren-zone

Gekwalificeerde vrouwelijke professionals zijn van grote waarde voor organisaties, onder meer op het vlak van klantrelaties. De praktijk wijst bijvoorbeeld uit dat ze een oprechte belangstelling aan de dag leggen, goede vragen stellen en snel lastige zaken boven tafel krijgen. Voeg daaraan hun opmerkzaamheid en een veelal meer dan gemiddelde dossierkennis toe en je begrijpt dat langs de zijlijn geparkeerde vrouwelijke adviseurs minimaal een gemiste kans vertegenwoordigen.

Iedereen aan boord?

Veel vrouwen blijken terughoudend in het nemen van ruimte om zich uit te spreken. Wat hen helpt, zo blijkt uit de praktijk, is openheid en een aantal simpele afspraken over de houding en het gedrag van de mannen en vrouwen op de werkvloer, om die ruimte te kunnen nemen. Én, uiteraard, een consequente opvolging daarvan, vanuit een gemotiveerde leiding. Wilt u uw klanten de service, het advies en de know how bieden die zij verlangen? Met een beetje gerichte aandacht voor het m/v verkeer op de werkvloer wachten u mooie resultaten!

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Tineke Bloemen

Tineke Bloemen heeft een eigen bedrijf: Tineke Bloemen Coaching & Communicatie. Over zichzelf: “Mijn hart ligt in het coachen van leiders die een inspirerende communicatie- en leiderschapsstijl willen ontwikkelen, met meer energie, resultaten en vervulling tot gevolg. Kernwoorden voor mijn coachingstijl: helder, bemoedigend, effectief. Je bent van harte welkom op www.tinekebloemen.nl of voor een vrijblijvende kennismaking op mijn kantoor in Diessen (nabij Tilburg).”