Visie 2015: klantkennis zorgt voor unieke kans

0

Auteur: Marco Keim, CEO Aegon Nederland

Onze sector verandert in hoog tempo. Sterk veranderd klantgedrag en nieuwe wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de interactie tussen verzekeraars, tussenpersonen en klanten opnieuw wordt vorm gegeven.

Tegelijkertijd dringen andere vernieuwingen onze sector binnen: In 2004 bestond de iPad nog alleen in het hoofd van Steve Jobs en bij een ‘cloud’ dachten we nog aan een gewone wolk.

In deze snel veranderende en onzekere wereld wil Aegon mensen in staat stellen zelf bewuste keuzes te maken voor een gezonde financiële toekomst. Advies is in veel gevallen onmisbaar. Bij ingrijpende beslissingen willen mensen goed geadviseerd worden.

Aegon gelooft in de kracht van advies en vindt dat de klant voor persoonlijk en onafhankelijk advies het beste naar een onafhankelijk adviseur kan gaan. Om die reden is voor Aegon de samenwerking met goede adviseurs een onmisbaar gegeven in het realiseren van onze missie.

24/7 communiceren
Iedereen van ons is zelf ook klant en kent de mogelijkheden van het internet. Wij oriënteren ons op internet bij een vergelijker, kopen het product via een intermediair en willen onze wensen rechtstreeks met de aanbieder regelen.

De tijd dat onze klanten alleen bij één loket terecht konden is voorbij. De klanten willen 24/7 kunnen communiceren via het kanaal dat zij op dat moment prefereren. Dat kan de ene keer een chat-sessie zijn met de verzekeraar en de volgende keer een adviesgesprek met de adviseur.

Omdat de klant dus steeds meer via verschillende kanalen zijn weg zoekt, hebben wij als spelers in de keten de verantwoording om het voor de klant zo optimaal mogelijk te regelen.

Het nieuwe zoek- en koopgedrag leidt ertoe dat de klant zijn digitale sporen overal nalaat. Dat zorgt voor een nieuwe werkelijkheid. Was vroeger de klant voor verzekeraars de grote onbekende, verborgen in het notitieboekje van de ‘tussenpersoon’, tegenwoordig weten ook verzekeraars steeds meer van de klant en van klantgedrag.

Deze kennis gecombineerd met de ervaring van tussenpersonen zorgt voor een unieke kans om steeds vaker op de juiste momenten relevant te zijn voor onze klanten. Door hierin samen op te trekken realiseren we elkaar versterkende kanalen die het klantbelang en de klantbehoefte optimaal onderkennen en invullen.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten