Samenwerken voor Dummies

0

Antoinette Kalkman, directeur Nationale Waarborg

Wat een topdag was het op HypoVak. Goede sprekers met kernachtige boodschappen. En een keur aan exposanten die goed hebben gekeken naar de huidige behoeftes van de (consumenten)markt, en hun dienstverlening (waar nodig door middel van samenwerking) daarop hebben aangepast.

Gelukkig niet al te veel kreten om ‘de klant centraal te stellen’. Deze onzinnige slogan geeft in mijn ogen de onmacht van deze branche het beste weer. Tenslotte is de klant niet de eerste levensbehoefte van een organisatie en welk bestaansrecht heb je als je dit nog moet leren om het vervolgens als trotse USP te publiceren? Laten we met elkaar afspreken dat het centraal stellen van de klant vanaf nu een vanzelfsprekendheid is, die niet meer uitgesproken hoeft te worden. Minder vanzelfsprekend is de wil om samen te werken. En toch is samenwerking het lijfsbehoud van de adviseur. In de sterk veranderende maatschappij heb je goud in handen wanneer je je opstelt als financieel regisseur over de toekomst van de consument. Femke de Jong stelde in haar Masterclass dat adviseurs een taak hebben in het begeleiden van de consument in betalingsachterstanden. Zo maar een voorbeeld waarin de noodzaak voor de adviseur om zijn advies te verbreden duidelijk wordt. De organisaties in de Special Lounge boden diverse andere voorbeelden in dit kader.

Professor Stevens
Je wint vertrouwen door het tonen van vakmanschap. Professor Stevens maakte dit ook duidelijk in zijn beeldende stelling over de ambachtsjongen. Een verhaal naar mijn hart. Tom Coronel illustreerde dit ook door zijn inkijkje over echt ondernemerschap en zijn visie over de wil om te winnen. Als ik naar de audiovisuele verzameling, ‘made by the’ webshops van Coronel, in mijn woonkamer kijk, denk ik dat hij gelijk heeft.

Bundel je expertise
Tijdens de presentaties trof mij ineens de gedachte of de adviseur van vandaag wel genoeg wil heeft om te winnen. Als je echt wilt winnen, is samenwerking noodzakelijk. Bundelen van expertise waardoor je waarde en kennis toevoegt. Hierdoor wordt dienstverlening beter en verdiep je je vakmanschap. Automatisch gevolg is een vergroot klantvertrouwen en gunfactor. Niet veel later gevolgd door een winstgevende bedrijfsvoering. Als je op die manier in de wedstrijd zit, hoef je al helemaal niet te strijden met de maatschappijen over klantrecht of een prijzenoorlog te starten met de naburige adviseur. Ik richt me in bovenstaande alinea’s op de adviseur, maar in feite geldt dit voor alle schakels in de keten. Als wij met elkaar in staat zouden zijn om te delen en een oprechte intentie zouden hebben om samen te werken, wordt het consumentenvertrouwen net zo’n vanzelfsprekendheid als het centraal stellen van diezelfde consument. Een goede samenwerking maakt altijd sterker en zorgt voor eenheid in de branche. Een vereiste om vervolgens de politiek duidelijk te maken wat werkelijk nodig is, zoals Stevens nog maar eens pijnlijk duidelijk maakte tijdens zijn slotspeech op HypoVak.

PE-studiedag?
Dagvoorzitter Tan, plenaire sprekers Stevens en Coronel, de sprekers in de masterclasses; allen gaven ze een schat aan inspiratie mee om van te smullen. Jammer dat niet heel advies Nederland hiervan heeft mogen proeven. Hoe mooi zou het daarom zijn als deze sprekers hun gedachten en visie zouden bundelen in een nieuw boek: Samenwerken voor dummies. Maken we er op de volgende HypoVak gelijk een PE-studiedag van. Verplicht!

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.