Nieuw begin

0

Ik word altijd weer blij van het voorjaar. Op één of andere manier brengt dat een andere stemming bij me teweeg. Niet dat ik de winter vervelend vind, integendeel. De donkere avonden met familie en vrienden, de gezelligheid met de bijzondere decembersfeer, daar heb ik ook wel wat mee. Maar toch voelt dit heel anders. Het lijkt wel het gevoel van “opnieuw te willen beginnen”. Een nieuwe start dus. Zowel in en rond het huis, maar ook bijvoorbeeld door het oppakken van een nieuwe studie. Of door het uitdenken of uitwerken van nieuwe (strategische) plannen.

”Misschien is dit voorjaar een goed moment om jezelf eens af te vragen wat je echt wilt. Met een mooi woord “introspectie” genoemd.”

Als ik denk aan een nieuwe start, dan vraag ik mezelf af “wat wil ik, wat kan ik en wat doe ik?” Dat doet me denken aan een artikel wat ik laatst las over zelfbewustzijn. Je bewust zijn van jezelf. Klinkt eenvoudig, maar probeer dat maar eens te ontdekken. Je bent het toch met me eens, dat veel dat je doet bepaald wordt door wat er van je verwacht wordt. Of wat je altijd al zo gedaan hebt. Ik meen dat zelfs 95% van je beslissingen onbewust genomen worden.

Misschien is dit voorjaar een goed moment om jezelf eens af te vragen wat je echt wilt. Met een mooi woord “introspectie” genoemd. Schrijf het maar eens voor jezelf op. Mij heeft het geholpen.

Ik spreek regelmatig intermediairs over de vraag waar zij vinden dat hun toegevoegde waarde ligt. Niet altijd een makkelijk te beantwoorden vraag. Het antwoord ligt in jezelf. Wat vind jij belangrijk? Waarom ben jij klant ergens geworden?Ik weet zeker dat dit niet (alleen) met de prijs te maken heeft. Prospects, die klant zijn geworden, geven daarbij aan dat de reden vooral “in het gevoel” heeft gelegen. Gevoel, gebaseerd op authenticiteit, betrokkenheid, oplossingsgerichtheid, empathie…….

Anders gezegd, niet het hoofd, maar het hart heeft de doorslag gegeven. Jouw persoonlijkheid, wat je uitstraalt en wat daarvan voelbaar is, geeft de doorslag. Gecombineerd met pro-actieve aandacht. Ook in onze sector die steeds meer bepaald wordt door cijfertjes en excelmanagement. Dat je daarbij betrouwbaar bent en kennis van zaken hebt, mag onderhand in onze branche wel als vanzelfsprekend worden beschouwd.

Wellicht dat op deze manier dit voorjaar ook voor jou een nieuw begin kan zijn.

Deel dit artikel

Over de auteur

Rolf van der Beek

Rolf van der Beek (57) heeft ervaring opgedaan in commerciële functies bij diverse verzekeraars en is vanaf 2001 actief in de volmachtwereld. Hij heeft, naast verzekeringstechnische studies, aan de Leeuwarder Business School bedrijfskundig management gestudeerd.

Vanaf 2009 is hij binnen VCN mede verantwoordelijk voor de richting en groei die het bedrijf heeft doorgemaakt.